www.car.cz
 

Jürgen Barth o Brně a FIA-GT
     23.6.2005 20:22 - tisková zpráva


MATADOR GT CHALLENGE 2005

 

Jméno Jürgen Barth je v motoristickém světě dobře známé. Tento muž startoval celkem 14x ve slavném závodě 24 hodin v Le Mans, v roce 1977 ho na továrním Porsche spolu s Jackie Ickxem a Reyem Haywoodem vyhrál. Svoji jezdeckou univerzálnost prokázal i 12 starty v Rallye Monte Carlo, kde patřil vždy mezi elitu.

 

 I dnes se rád sveze v závodním, nebo soutěžním voze, alespoň příležitostně při závodech veteránů. Přes 20 let pracoval jako vedoucí zákaznického sportovního oddělení Porsche. Jako velký technický odborník dokumentuje historii značky Porsche a je spoluautorem již několika knih s touto tématikou. Je jedním ze zakladatelů šampionátu FIA-GT a zároveň i jedním z jeho promotérů. Má na starosti logistiku závodů. V Brně samozřejmě nemůže chybět a tak jsme se pana Bartha zeptali, jaký vztah má k Brnu, jak se mu líbí brněnský závod, který je řadu let nedílnou součástí šampionátu FIA-GT.

 

Do Brna velmi rád jezdím! Vždy mě uchvacuje, jak se všechno mění, jak se pořád někde staví něco nového. Brněnský automotodrom je nádherný a jezdecky náročný. Měl jsem možnost si ho vyzkoušet při závodě sportovních prototypů v roce 1988 s vozem Porsche 962. Navíc mám k Brnu silný citový vztah i z dalších důvodů. Závodil zde na staré přírodní trati už můj otec Edgar Barth, v roce 1952 byl s vozem EMW v Závodě družby národů druhý a jel zde i motocyklový závod.

 

Díky závodům FIA-GT zde mám v managementu brněnského automotodromu i velmi dobré přátele, s kterými si vždy rád popovídám. Z profesionálního hlediska musím říct, že Brno je v rámci našeho šampionátu naprostá špička. Perfektní profesionální práce všech činovníků. Bez brněnského závodu bych si FIA-GT dovedl jen těžko představit. Pevně věřím, že v nejbližší době přivedeme do Brna náš šampionát už jako oficiální mistrovství světa.“

 

O statutu mistrovství světa se hovoří již několik let. Letos se o tom intenzívně jedná mezi promotérskou organizací a mezinárodní automobilovou federací.

 

Oficiální světový šampionát by rozhodně zvýšil prestiž našich závodů a přilákal další výrobce. Stéphane Ratel jako hlavní promotér o tom intenzívně jedná. A je to na dobré cestě. Musíme ale jet závody minimálně na třech kontinentech. Jezdíme v Evropě a v Asii (Čína) a chceme jet příští rok i závod v Americe. Takže mistrovství světa možná už příští rok, nebo v roce 2007. Ale určitě ten statut dostaneme.“

 

Kdo trochu víc sleduje šampionát FIA-GT, je jistě mile překvapen jeho dramatičností a vyrovnaností. Letos se odjely čtyři závody a máme čtyři různé vítězné značky. Navíc ve všech závodech se po celé tři hodiny bojovalo doslova na ostří nože.

 

Technický reglement je flexibilní. Naší snahou je to, aby závody byly zajímavé, vyrovnané, aby se fanouškům líbily. Nechceme, aby někdo, nebo nějaká značka dominovala. Proto mají všechny vozy kategorie GT1 něco jako „černé skříňky“, pomocí kterých snímáme všechna data a vyhodnocujeme, jak se který vůz chová, jaké má jízdní vlastnosti, výkon, akceleraci, rychlost. V případě, že přijde někdo s něčím, co by deklasovalo konkurenci, pak mu jednoduše přistřihneme křídla.

 

To je příklad Maserati. Ano, dovolili jsme jim účast v šampionátu, ač jsou to ryze závodní speciály, ale musí mít plochou spodní část vozu a menší přítlačné křídlo. I tak jsou ale skvělé a hlavně, jsou rovnocenné s ostatními soupeři. Navíc se snažíme o to, aby naše závody, náš šampionát, ekonomicky příliš neeskaloval, Musí být soukromým týmům dostupný. Proto budeme například vypisovat i kategorii GT3, což budou v podstatě sériová sportovní auta jen nepatrně upravená.

 

A již dnes je o tuto kategorii velký zájem a měly by se v ní objevit takové značky, jako Maserati, Chevrolet, ale i Aston Martin. Samozřejmě zůstává top-kategorie GT1 s vozy Maserati MC12, Ferrari Maranello, Chevrolet Corvette, Saleen, Lamborghini Murcielago, nebo Aston Martin DBR9. V GT2 budou menší sportovní vozy, jako Porsche, Ferrari Modena, Nissan 350Z, americký Mosler nebo britské TVR Tuscan.

 

Vozy GT jezdí nejen šampionát FIA-GT, ale i v Le Mans, americkou sérii ALMS, nebo japonský šampionát. Ale různé série mají různé technické předpisy.

 

To samozřejmě dobré není a snažíme se již několik let technické předpisy sjednotit. Už se nám podařilo to, že mezi námi a Le Mans, nebo americkou ALMS je v podstatě shoda. Stejné vozy mohou jezdit všechny tři druhy podniků. To je velký pokrok, protože pro výrobce je důležité, aby jejich vozy jezdily v co nejvíce zemích a šampionátech.

 

S japonským mistrovstvím JGTC je to trochu složitější. V Japonsku hodně používají přeplňované motory, my nikoliv. Ale i tak snaha o nějaké sjednocení, o nějakou spolupráci, tady je. Chceme jet jeden společný podnik v Japonsku, kde by se utkaly naše vozy GT s japonskými. I to by velmi přispělo spolupráci.“

 

PR


 
 
Fotogalerie:   Další fotky z Mostu - srpen 2004

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose