www.car.cz
 

Peugeot se vydává podruhé do Japonska
     26.9.2005 23:54 - tisková zpráva


Japonská Rallye (28. 9. – 2. 10. 2005)

  

Japonská rallye byla do kalendáře WRC zařazena v roce 2004. V letošním roce se tak na její tratě vydávají týmy teprve podruhé. Třináctý podnik letošní sezony MS je také předposlední šotolinovou soutěží v tomto roce. Další bude až závěrečná Australská rallye.

 

Světový šampionát v rallye zažil v loňském roce něco jako malou revoluci. Poprvé v historii byla do kalendáře zařazena japonská soutěž. Do země vycházejícího slunce nikdy předtím mistrovství světa nezavítalo a Asie v něm byla v minulosti zastoupena pouze Indonésií a Čínou. Terén byl tedy pro všechny velkou neznámou.

 

Letošní ročník je pochopitelně mnohem menším krokem do neznáma. Stejně jako v roce 2004 bude centrem podniku jeden ze čtyř nejsevernějších ostrovů Japonska - Hokkaido. Základnou soutěže je město Obihiro a většina tratí vede na sever od něj. Již loni se ukázalo, že rychlostní zkoušky jsou velmi rychlé a ne příliš náročné na opotřebení vozů. Jejich omezená šířka však má často za následek velkou ztrátu po sebemenší chybě. Průměrná rychlost se tu přesto šplhá k hodnotám nejrychlejších podniků sezony.

 

Přes technické problémy skončil loni Marcus Grönholm s 307 WRC na čtvrtém místě. Jeho tehdejší týmový kolega Harri Rovanperä byl šestý.

 

Před cestou do Japonska patří Peugeotu druhá pozice v hodnocení značek, 20 bodů za sesterským Citroenem, který je v čele průběžné tabulky. Při čtyřech podnicích do konce sezony a možném bodovém zisku 18 bodů za první dvě místa na každém z nich, není zdaleka ještě nic rozhodnuto. Situace Peugeotu se však zkomplikovala po nedávné Britské rallye. V šampionátu jezdců je Marcus Grönholm třetí se ziskem 61 bodů. Jeho cílem bude posun na stříbrnou příčku. Po tragické nehodě během poslední etapy Britské rallye bude na startu chybět Markko Märtin. Druhou 307 WRC povede Daniel Carlsson.

 

Jednou z největších neznámých na ostrově Hokkaido bude počasí. V tomto ročním období může být velmi nestálé a správná volba pneumatik bude základem úspěchu. Po Sardinii, Argentině a Finsku je Japonsko čtvrtou zemí, kde je povolen pouze jeden typ pneumatik. Díky pozměněným tratím, těsnému časovému harmonogramu, nejednoznačné volbě pneumatik a nestálému počasí tak mají posádky zaděláno na další napínavý podnik sezony.

 

Pascal Dimitri - rozhovor

Přestěhovat celý soutěžní tým do tak vzdálené země jakou je Japonsko, není snadnou záležitostí. Logistický manažer týmu Peugeot Sport Pascal Dimitri popisuje některé záludnosti tohoto přesunu.

Japonská rallye se stala součástí kalendáře WRC teprve v loňském roce. Na jaké těžkosti jste při cestě do nového teritoria narazil?
"V případě každého nového podniku se začíná průzkumem ohledně pronájmu aut a vhodného hotelu co nejblíže místu konání, kde by se celý tým pohodlně ubytoval. To si vyžaduje cestu do místa konání s velkým předstihem. V zemích jako je Japonsko to může být o něco komplikovanější, protože je tu spousta zvláštností."

Jako například?
"Především jazyková bariéra příliš nepomáhá. Musíme pracovat s tlumočníky nebo místními lidmi, kteří nám pomohou zajistit vše potřebné a také nám objasňují odlišnosti v japonském myšlení. Pokud například Japonec nerozumí dobře jenom jednomu z vašich požadavků, má tendenci nechat věc stranou, než aby se vás zeptal na potřebné doplňující informace. Když tohle pochopíte, víte, že se nesmíte zdráhat opakovat svůj požadavek, který bude nakonec určitě splněn."

 

Také veškeré administrativní formality mohou být relativně komplikované...
"Ke všem problémům, které představuje příprava jakéhokoli vzdáleného podniku MS, musíte myslet na striktní japonské předpisy a postarat se o jejich naplnění ještě před příletem. Například mezinárodní řidičský průkaz v zemi neplatí. Potřebujete japonský překlad evropského řidičského průkazu. Pro mnohé nefrancouzské členy týmu musíme dokonce nechat zorganizovat jakýsi test schopností řídit vůz přímo na místě po příletu! Nesmíme také přivézt jakýkoli zdravotnický materiál a vybavení. Musíme se tedy bez některých věcí obejít a pro jiné hledat ekvivalenty od místních dodavatelů. Není jednoduché je vždy identifikovat. Další specifické předpisy platí pro používání vysílaček a satelitní komunikaci. Mobilní telefony, které používáme po celém světě, v Japonsku nefungují, takže si pronajímáme zhruba patnáct mobilů a další pevné linky pro použití v servisní zóně."

 

Jak se organizuje transport aut a nezbytného vybavení do základny soutěže na ostrově Hokkaido?
"To je společná akce, protože už v loňském roce se tovární týmy spojily s ISC a najaly si Boeing 747 od Japonských aerolinií. Ten letí přímo do Sappora, nejbližšího letiště od Obihira. Vyžaduje to samozřejmě koordinaci s ostatními týmy a pracuje se na časovém plánu, který vyhovuje všem. Ten pak musíte bezpodmínečně dodržet."

Takže logistici různých týmů se spojili, aby ušetřili...
"Svým způsobem. Společným cestování nejsou náklady nijak vyšší, než v případě jiných vzdálených soutěží. Také ostatní výdaje jsou srovnatelné. Podíl každého týmu se liší podle toho, s kolika vozy a s jakým vybavením se do Japonska vydává. Cena se ale může měnit i z důvodu změn na poslední chvíli - jako například když se loni rozhodlo Mitsubishi ze šampionátu odstoupit. I tak je to ale stále lacinější, než kdyby si každý z nás hrál na vlastním písečku - a navíc to funguje. Letadlo odstartovalo 23. září, následující den ráno bylo v Sapporu a v neděli v servisní zóně. Na zpáteční cestu se Boeing vydává v úterý 4. října a 307 WRC i se vším materiálem budou zpět ve Velizy ve čtvrtek. Takže je to dost rychlé."
 
Mohl by se tento způsob aplikovat i na další podniky?
"Není to nezbytné. V případě Japonska jsou náklady na leteckou přepravu drahé, protože je omezený počet linek, které jsou navíc vždy plně vytíženy. Pronájem letadla se tedy vyplatí. Na dalších destinacích, jako je Nový Zéland, Mexiko, Argentina a Austrálie, není problém s nedostatkem kapacit a linek je mnohem více. Využíváme atraktivních cen, díky kterým se vyplatí pracovat samostatně."

 

Co je součástí běžné výbavy na zámořskou soutěž?
"Neustále používáme čtyři velké kontejnery, které putují kolem celého světa. Jsou v nich čtyři vozy pro seznamovací jízdy, dva lehké mikrobusy a různé náhradní díly. Z Japonska se kontejnery po skončení soutěže vydají rovnou do Austrálie. Australské úřady jsou velmi přísné pokud jde o čistotu naší výbavy. Před odjezdem z Obihira je tedy vše důkladně umyto a vyčištěno, aby se do další země nedostal ani kousek trávy nebo bláta z předchozího místa. Ještě před naložením do kontejneru jsou kontrolovány australským inspektorem, který kvůli tomu do Japonska speciálně přicestuje. Lodí se pak dostanou do Perthu a budou připraveny pro Australskou rallye. Ještě předtím ale tým čekají dvě soutěže na Korsice a v Katalánsku..."

 

 

 

 Peugeot Sport Communication 


 
 
Fotogalerie:   Rally Příbram 2005 od Pavla Kacerovského

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose