www.car.cz
 

Expedice Austrálie 2005 s Tatrou 805. Čtrvtý díl.
     29.10.2005 09:18 - Pavel Jelínek


V plných přípravách tatřičky na cestu navštívil Brno a Petra Kopečného  Ing. Petr Baum. Pro naší expedici velice významný člověk, žijící v Austrálii, a po zprávě odeslané do Sydney, že expedice je připravena, okamžitě přiletěl do Brna a nabídl veškerou možnou pomoc na dobu dvou měsíců našeho cestování po jeho současné vlasti.

Předchozí díly  zde

 

Expedice Australia 2005 má velice důležité motto, kterým je uctění památky Dr. Jiřího Bauma , českého přírodovědce a externího pracovníka Přírodovědného muzea v Praze, k 70 výročí cesty kolem světa, kterou absolvoval v roce 1934-35 se svou ženou.

Součástí této cesty, popsané podrobně v knize Okolo zeměkoule autem a lodí, vydané v roce 1937, bylo i překonání několika tisíc kilometrů po západním, jižním a východním pobřeží Austrálie od Perthu až do Cairns. Cestovali stařičkou Tatrou 72, také upravenou na obytný vůz, a jejich cesta začala stejně jako naše ve Freemantlu, přístavu pro Perth, ve kterém byla vyloděna jejich a po 70 letech bude vyloděna naše tatřička. Tam představíme vůz a popíšeme naši zamýšlenou cestu krajanům na břehu stejnojmenné řeky.

 

První cesta manželů Baumových směřovla po západním pobřeží na sever přes Geraldton  na východ k Austinovu jezeru s velkým množstvím druhů vodního ptactva, které při své cestě pozoroval Dr.Baum. Od Austinova jezera vedla jejich  cesta  přes Maroko St.a Mt.Magnet zpět do Perthu. Naše cesta bude pokračovat dále na severovýchod a velikým dobrodružstvím bude přejezd západoaustralské pouště v délce 1200 km. Canning Route je pro nás výzvou a po jejím překonání nás čeká druhý největší kráter po meteoritu na zemi a překrásná příroda v oblasti tygřích hor Bunge Bunge. Zde se zastavíme a podnikneme několik výletů za poznáním. To již bude mít naše TATRA na tachometru 3500 km a cesta se stočí na jih. Město Alice Sprinte a ráz jeho krajiny nás pohltí stejně jako všechny turisty navštěvující tuto oblast.

 

Vystoupíme na Ayers Rock, neboli domorodou posvátnou horu Uluru, jako rozloučení s tímto krajem. Trasa opět změní směr a my se vydáme západním směrem k městu Mont Isa. Tento úsek nás přivede do vnitrozemí k opálovým polím a městečkům s hornickou tradicí.Pokud bude počasí příznivé a deště mírné, vydáme se přes Normanton na sever. Mys Cape York a známá Telegraph road nám bude, tak jako velké množství brodů, společníkem na 14 dní. Víme z předchozích cest, že dosažení určitého místa vyvolá po strastech a útrapách uspokojení a nechá zapomenout na nepříjemné a svízelné situace. V našem případě nás čeká  stejná cesta zpět a teprve na pobřeží Pacifiku na některém z korálových ostrůvků budeme léčit šrámy z této části cesty. Po několika týdnech jízdy z výchozího Perthu se napojíme opět na cestu Dr.Bauma a jeho ženy v městě Cairns na severovýchodu Austrálie.                         

 

Nejdelší částí trasy cesty Dr.Bauma byl směr z Perthu na  východ přes Kalgorlie po jižním pobřeží přes Maduru, Penong  a Port Augustu, Adelaide, Melbourne a Canberru do  Sydney. Odtud po východním pobřeží na sever přes Brisbane až do Cairns  a lodí na korálový útes. Naše vzpomínková cesta je rozdílná v tom, že její absolvování je v opačném směru, přičemž naše  počítá s drobnými i většími odbočeními k dalším přírodním zvláštnostem a pamětihodnostem Austrálie. Cestou na jih navštívíme naše krajany v Brisbane, obchodní přátele a ambasádu v Canbeře a vydáme se na západ na poslední část naší cesty. Najdeme Madurský průsmyk a smyčku na jih od Perthu, kterou manželé Baumovi  projeli přes Busselton a Albany, plánujeme absolvovat úplně v závěru v posledních dnech před naloděním tatřičky na zpáteční cestu. Sečteme kilometry, dotočíme poslední záběry a teprve teď a tady zjistíme, co všechno jsme na cestě neviděli, co neochutnali a že je příště co napravovat.

 

Jak je jistě patrné, Ing. Petr Baum je potomkem slavného cestovatele a přírodovědce, našeho předchůdce, který svými poznatky z celého světa obohatil  sbírky muzea v Praze. Přivítání Petra s Petrem se odehrávalo ve velmi přátelském až dojemném stylu, protože při jejich vřelých objetí i pes  brněnského Petra, Bigi, uronil nejednu slzu. Pracovní setkání spojené s naší expedicí se omezilo pouze na nejnutnější záležitosti, je však ohromným skokem kupředu. Ptáme se na pojištění auta, povolení provozu, vstupu do oblastí. Těch otázek je mnoho  a odpovědi vyčerpávající. Poslední otázky a odpovědi. „Ještě vám něco navrhnu“ bere si slovo Petr Baum. „Až budete u nás, dáme na vás pozor a budete mít u nás takovou základnu na dálku, kdybyste něco potřebovali. Souhlasíte?“ Samozřejmě. Pomoc Ing.Bauma pro naší cestu  je velkým přínosem.

 

Zbývá ještě trochu času na chlubení. Zajíždíme proto do haly, kde máme TATRY a Petr Kopečný představuje své skvosty: sanitu 613, hasičák, Třinec, valník a samozřejmě 803. „Máme místo v kontejneru“ /platíme totiž 12m/, nadhazuje Kopečný jen tak.

 

„No já bych bral ten hasičák“, říká Petr Baum.

Pomáhají nám i jiní, třeba pan Korytář z Austrálie, tatrovák tělem i duší. Radí s trasou, domlouvá setkání, posílá mapy. Těšíme se na setkání s ním.

 

Čtrnáct dní před nakládáním v Hamburku jsme se opět sešli v Brně a vrhli se na tatřičku aby byla jako nová a pořádně připravena na celou cestu. Kluci z Brna na ní vyšívají průběžně, já mohu kvůli velké vzdálenosti jednou za čas. Nejvíc se do ní obuli Petr s Mírou a ten se navíc se svojí dlouholetou kamarádkou vrhl na reklamu a propagaci celé akce a také získání peněz od partnerů za reklamu. Velký zájem o polepení plachty tatřičky svými logy projevily čtyři velké pivovary Budvar, Krušovice, Bernard a Žatec, které jsou i vývozci piva do Austrálie.

 

Musíme řešit výběr těch správných a hlavně do pondělí celou tatřičku natřít a pak polepit reklamami již nasmlouvaných partnerů. Jak na ní dostaneme reklamu Jelínka, aby si „ausies“ nemysleli že jsme opilci, nevím. Prohibice na dovoz alkoholu a jeho zákaz poskytování domorodému obyvatelstvu je v Austrálii striktně dodržován z důvodu, který je mi naprosto znám. Domorodí obyvatelé stejně jako indiáni nedokáží v těle odbourávat alkohol a tak jsou vlastně pořád nalití i když si jenom trochu cvaknou.

 

Je to stejné, jako když já přijedu na Moravu. Už v garáži na mě čeká tchán se štamprlí a pivem na přivítání. Než se třikrát obejmeme, mám v sobě dvě a jedno pivo, za dveřmi čeká tchýně s další protože netuší, že už mě přivítal Jarek a v patře, kde máme vždy u babičky dočasný domov, musím ochutnat babiččinu a strýci Jiřímu musím schválit, že on má tu nejlepší. To už se vrací z garáže Jarouš s dalším pivem a štamprlí, pojím a po 20 minutách od příjezdu jdu naprosto zlitý spát. Tak to vypadá při každé návštěvě.Umím si představit, co by Jelínkova slivovice provedla s domorodci.

 

Míša, náš nový agent přes reklamu, si vydobyla právo na účast tatřičky před odjezdem na farmě Bolka Polívky, kde Bolek  povede ruku toho „správného člověka“ při podpisu smlouvy o reklamě. Poskytnutou slivovici však musíme vypít doma v Česku a asi až po návratu.

 

Dalším dobrým partnerem se jeví nejmenovaná firma, jejíž šéf má slabost na stejné pohlaví. Jednoznačně byl zvolen vyslancem k jednání Mira. Chvíli se snažil protestovat, ale jeho nadšení pro úspěch celé expedice je nezměrný a  když jde o prachy, nezná bratra. Při našich společných večerech na závodech, si vždy před spaním natáhl svoji noční košilku, kterou nahrazuje spíš dlouhé triko, sahající až ke kolenům. Při cestě z koupelny se mu vždy těsně pod spodním lemem košilky pohupuje, mírně řečeno, nadměrné mužství a tak jsme usoudili, že když se v košilce dvakrát projde ve správný čas před šéfem, může i bez utrpění jakékoli újmy dosáhnout kýženého cíle. Kamarádi s ním dokonce odmítají chodit bez brýlí společně na záchod, protože při oklepávání pak neustále mrkají.

 

Ve skutečnosti se podařilo zajistit partnery pouze „staronové“, tzn. pouze ty, které vozím na závodním autě. Něco málo se rýsuje Mírovi, ale času už je málo, smlouvy nejsou podepsané  a nazdobená tatřička musí opustit republiku 21.srpna. Další významné výročí, které stojí za zmínku. Jako bychom utíkali stejně jako někteří před 37 lety.

 

Ve velké míře se podařilo zajistit mediální partnery jako Deníky Bohemia, MF Dnes, Rovnost, Žatecké noviny, Koktejl, Motor Journal, Právo, Motor Tip, Radio HEY, Český rozhlas Brno, TV b1 a časopisy Caravans, Offroad, Rally a další…………… Český rozhlas a televize již některé spoty z příprav odvysílali a mají zájem o další materiály.

 

Fr. Blahout

- pokračování brzy-

Další díly  zde


 
 
Fotogalerie:   Expedice Austrálie 2005 s Tatrou 805

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose