www.car.cz
 

Profesionální řidič musí být „v pohodě“. AUTOTEC končí ..
     7.6.2006 07:42 - tisková zpráva


Nový požadavek psychologického vyšetření profesionálních řidičů se opírá o zjištění, že dvě třetiny nehod způsobují nevhodné povahové vlastnosti. O možnostech předcházení stresu řidičů z povolání a motivace k bezpečné jízdě informovala konference Bezpečná doprava AUTOTEC 2006. 

Část konference zaměřená na řidiče a firmy jako klíčový faktor v bezpečnosti nákladní dopravy se věnovala často kritizovanému ustanovení novely zákona o pozemních komunikacích. Ta profesionálním řidičům od 1. července 2006 ukládá povinnost na vlastní náklady absolvovat odborné psychologické a neurologické vyšetření včetně EEG (elektroencefalografu). Jak ve svém příspěvku informovala Veronika Zehnalová z Centra dopravního výzkumu, psychologická diagnostika je pro posouzení způsobilosti profesionálních řidičů důležitější než vyšetření zdravotního stavu. „Psychologické vyšetření je nezbytné, neboť bylo zjištěno, že za dvě třetiny dopravních nehod mohou nevhodné povahové vlastnosti.

Za 20 % stojí nedostatečné schopnosti a dovednosti, ve 3 % nehod je vinna nedostatečná fyzická zdatnost, ve 2 % psychické klima a pouze 0,25% podíl má úroveň smyslových funkcí a tělesné zdraví,“ uvedla Zehnalová. Profesionální řidiči toto vyšetření musejí absolvovat do konce roku 2007 a odborníci jim radí dlouho neotálet, už vzhledem k dlouhým čekacím lhůtám v neurologických ordinacích a omezené vybavenosti přístroji EEG, které mají odhalit případné onemocnění epilepsií. Dopravní firmám se doporučuje zorganizovat pro řidiče hromadnou návštěvu specializovaného pracoviště, více informací mohou nalézt na www.vysetreniridicu.cz.

I řidič kliďas je při celodenní práci za volantem vystaven stresu plynoucímu z vysokých nároků na pozornost, toleranci a také z odpovědnosti za životy pasažérů. O možnostech ovlivnit míru stresu informoval referát psycholožky Ivy Hanzlíkové z Centra dopravního výzkumu, která se zabývá především skupinou profesionálních řidičů ve vztahu k inteligentním dopravním systémům a ergonomií pracovního prostředí. Upozornila na význam správného uspořádání pracovního místa, charakteristiky sedadla i umístění přístrojové desky a jednotlivých sdělovačů a ovladačů, které řidiči umožní dokonalou a rychlou orientaci.

Pozornost vzbudil příspěvek majitele autoškoly Jana Bajgara, který se specializuje na výuku a výcvik řidičů těžkých nákladních vozidel. Jeho námět řeší jak otázku bezpečnosti, tak i ekonomiky a ekologičnosti provozu. „Bezpečná jízda nákladních vozidel je podmíněna správnými jízdními návyky řidičů a jejich bezchybným prováděním v praxi. V principu se jedná o základní prvky defenzivní jízdy, za použití všech dostupných, moderních technických prvků vozidel. Kontrolou této správné činnosti řidiče je dosahována úspora paliva a dalších provozních nákladů, které jsou bezesporu prvotní motivací pro všechny dopravce,“ tvrdí Bajgar a dodává: „Kromě bezpečnosti a ekonomiky provozu lze defenzivní jízdou výrazně omezovat i negativní dopady jízdy těžkých vozidel na životní prostředí.“
 
 
BVV PR


 
 
Fotogalerie:   ME v Rallyecrossu, Sosnová 06 - Vláďa R

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose