www.car.cz
 

Nová generace systému upozorňujícího na nebezpečí kolize
     18.8.2006 13:22 - tisková zpráva


Nová generace systému upozorňujícího na nebezpečí kolize

V posledních letech se společnost Volvo Car Corporation při vývoji bezpečnostních řešení soustředila na systémy, které řidiči pomáhají sledovat okolní provoz. Cílem je předvídat nebezpečné situace s dostatečným předstihem, aby bylo možné se jim vyhnout. Pokud přes tato opatření nebude možné nehodě předejít, zůstává stále možnost omezit škody na minimum díky snížení rychlosti vozidla a zkrácení vzdálenosti potřebné k zastavení.

Nejvýznamnějším systémem v oblasti aktivní bezpečnosti, který v současnosti Volvo vyvíjí, je nová generace systému upozorňující na nebezpečí kolize, který dokáže vozidlo sám zcela zastavit.

Automatická výstraha a podpora brzdění

Společnost Volvo Car Corporation se při vývoji svých systémů zaměřuje na včasné odhalování potenciálních bezpečnostních rizik. To znamená, že pomáhá předcházet vzniku nehod, případně zmírňuje jejich důsledky snížením rychlosti vozidla a zkrácením brzdné dráhy. Prvním výsledkem tohoto vývoje byl Systém upozornění na nebezpečí kolize s podporou brzdění. Tento systém sleduje úhel o šířce 15°, je vybaven radarem s dlouhým dosahem, a dokáže registrovat pohybující se a zastavující vozidla. Radar sleduje prostor před vozidlem. Pokud se vozidlo zezadu blíží k jinému automobilu a řidič nereaguje, zobrazí se na čelním skle odraz červené výstražné kontrolky a zazní zvukové upozornění. Pro maximální zkrácení brzdné dráhy jsou brzdové destičky automaticky přiblíženy těsně ke kotoučům. Když řidič začne brzdit, systém analyzuje tlak vyvinutý na pedál. Pokud je tento tlak vyhodnocen jako příliš nízký, dokáže systém sám tlak zvýšit.

U Volva v současné době pracují na zcela nové generaci Systému upozornění na nebezpečí kolize. Tento systém bude schopen plně převzít kontrolu nad brzdovým systémem vozidla a bude mít výrazně širší „zorné pole“. Systém upozornění na nebezpečí kolize nové generace je koncipován tak, aby k jeho aktivaci docházelo již v počáteční fázi potenciálně nebezpečné situace a pokud řidič nezačne v případě potřeby brzdit, systém tak učiní za něj a sníží rychlost vozidla.

Vše vychází z jednoduché rovnice. Pokud se podaří zabránit nehodám, tak lidé ve vozidlech, která by jinak byla poškozena, neutrpí materiální škodu ani poranění, jako je například traumatizace páteře krku, která je při nárazech do vozidel zezadu častým jevem.

Další dostupné a připravované bezpečnostní systémy

V posledních letech společnost Volvo představila celou řadu systémů aktivní bezpečnosti, které pomáhají řidiči při sledování okolního provozu. Některé z těchto systémů jsou již montovány do současných modelů.

Například Inteligentní informační systém řidiče (IDIS) byl jako světové prvenství představen v roce 2003. Při každé provozní situaci, kterou systém interpretuje jako předjíždění nebo brzdění, systém pozdrží informace, jež nejsou z hlediska bezpečnosti klíčové – například příchozí telefonáty a textové zprávy – do doby, než se situace uklidní. Cílem tohoto řešení je pomoci řidiči soustředit se na nejdůležitější věci a umožnit mu uvolněnější a bezpečnější řízení.

Systém BLIS pro eliminaci mrtvého úhlu dokáže za pomoci kamer zabudovaných do vnějších zpětných zrcátek detekovat vozidla v tzv. „mrtvém úhlu“. Pokud je v tomto prostoru identifikováno vozidlo, rozsvítí se kontrolka v panelu dveří.

Adaptivní tempomat ACC je praktické zařízení, které spolupracuje se Systémem upozornění na nebezpečí kolize. Toto zařízení využívá radarové čidlo, které neustále sleduje automobil vpředu, a v případě potřeby automaticky upraví rychlost tak, aby byla mezi vozidly zachována bezpečná vzdálenost.

Volvo dále pracuje na celé řadě bezpečnostních systémů, které se nacházejí v různých fázích vývoje. Některé z těchto systémů jsou téměř hotové, i když zatím nejsou vyráběny. Jedná se například o systém pro upozornění řidiče, který aktivuje výstražný signál v případě, že se vozidlo nevyrovnaně pohybuje v jízdním pruhu.

Systém tedy upozorní řidiče na nebezpečí mikrospánku dlouho předtím, než mu opravdu poklesnou víčka.

Systém Volvo CoDriver koordinuje informace ze všech systémů a funkcí vozidla a současně vyhodnocuje a interpretuje okolní provoz. Tento systém pomáhá upozornit řidiče na nebezpečí únavy nebo stresu a v takovém případě dochází k aktivaci podpůrných funkcí. Řidič tak získává více času na přijetí vhodných opatření, čímž dochází k výraznému zvýšení bezpečnosti.

Upozornění na opuštění jízdního pruhu nepřetržitě sleduje vozovku pomocí kamery zabudované ve vnitřním zpětném zrcátku. Pokud se kola dostanou mimo vyznačený jízdní pruh, je řidič na tuto skutečnost upozorněn zvukovým signálem a má možnost přijmout opatření k nápravě.

Zařízení pro udržení vozidla v jízdním pruhu vyšle signál, pokud automobil jízdní pruh opustí. Pokud řidič vozidlo nevrátí zpět do původního směru, systém na okamžik převezme kontrolu nad řízením vozidla a nasměruje jej zpět do jízdního pruhu.

Nouzový asistent pro jízdu v jízdních pruzích sleduje pomocí kamery a radaru také okolo jedoucí vozidla. Pokud řidič nereaguje na výstražný signál, systém upraví směr jízdy tak, aby se vozidlo vrátilo zpět do původního jízdního pruhu.

 

Infoservis UAMK


 
 
Fotogalerie:   Rallyesprint Harrach, foto Jiří Dokulil

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose