www.car.cz
 

C-MÉTISSE.SPOJENÍ VÁŠNĚ A ROZUMU. Před Pařížským autosalonem
     6.9.2006 23:26 - tisková zpráva


Při příležitosti světového autosalonu Mondial v Paříži 2006 Citroën představuje koncept C-Métisse. V jeho koncepci splývá rozum a vášeň, a značka jím naznačuje novou cestu zasvěcenou čiré radosti z automobilu, když zde představuje kupé s vysokou úrovní výbavy pro cestující a zároveň vůz výkonný i respektující potřeby životního prostředí.

 

Svými štíhlými proporcemi, ohnivě červenou karosérií, systémem otvírání dveří a všudypřítomným chromováním nechává toto ušlechtilé čtyřmístné čtyřdveřové kupé oživit automobilovou vášeň pro prestižní vozy vyšší třídy.

 

Dojmy, které C-Métisse budí hned na první pohled, jsou zdůrazněny skutečným požitkem z řízení, a to jak díky místu řidiče, vybavenému nejnovějšími technologickými vymoženostmi tak i díky výkonu hybridní dieselové trakce se svébytnou architekturou.

C-Métisse využívá stejné futuristické řešení jako demonstrační vůz C4 Hybride HDi, který Citroën představil počátkem tohoto roku, avšak liší se od něj umístěním elektromotorů do zadních kol.  Tato konfigurace je v souladu s výkonností vozu a optimalizuje jeho motorovou sílu. Vše skvěle ladí s charakterem C-Métisse a dokládá tak, jak dokonale Citroën zvládl různou hybridní architekturu a taktéž jeho snahu o snížení spotřeby a emisí CO2.

 

C-Métisse je vůz vyšší třídy, jež nabízí cestujícím příkladné pohodlí a umožňuje příjemné cestování ve velkorysém vnitřním prostoru čalouněném efektní bílou kůží.

 

 

C-MÉTISSE, BOHATSTVÍ DOJMŮ A POŽITEK Z JÍZDY  

 

Vše na C-Métisse slibuje hluboký a působivý zážitek.

Elegantní proporce a plynulost jeho linií vytvářejí harmonii a zároveň vyjadřují určitou sílu. Speciální kinematika jeho otvíravých částí fascinuje a láká k usednutí do vozu. A konečně vnitřní zařízení využívající ušlechtilých materiálů, samostatná a pohodlná sedadla a vyspělá technologie jsou schopné uspokojit nároky řidiče i zajistit naprostou pohodu  všech tří spolucestujících.

 

Kupé s ušlechtilým designem

 

První, co pocítíte po spatření C-Métisse, je ohromení. S délkou (4,74 m), šířkou (2 m) a výškou (1,24 m) působí jako umělecké dílo zdatného sochaře a vzbuzuje téměř okamžitý respekt. Když však poněkud poodstoupíte, respekt se mísí s neodolatelným kouzlem a tajemnou přitažlivostí.

Podběhy zadních kol, kapota nebo záď se zavazadlovým prostorem a oblé tvary připomínají muskulaturu atleta a slibují nevšední zážitek.

 

Dynamický charakter vozu C-Métisse klame tělem, dokonce i když stojí, máte pocit pohybu. Dlouhou přídí karoserie, jež nemá vzadu téměř žádný přesah, připomíná C-Métisse vyváženost vozů ze zlatých dob automobilového cestování.

 

Pohled na linie C-Métisse umožňuje rovněž odhalit snahu o optimální aerodynamické tvary, jež spojují úsilí o snížení spotřeby i škodlivých  emisí a zároveň dokonale využívají poslední technické vymoženosti. Samonatáčecí světlomety, rámující masku chladiče se stylizovanými šípy, jsou vybaveny řadou světelných diod, jež se rozsvěcují postupně podle úhlu natočení volantu a rychlosti vozu a umožňují dosáhnout optimálního osvětlení při noční jízdě na silnici plné zatáček.

 

Pneumatiky Michelin, osazené na kola s centrální maticí, zdůrazňují sportovní charakter vozu. Zároveň tvoří součást celkové koncepce vozu, je kladen důraz na jejich aerodynamické vlastnosti a přispívají tak významně k dosažení vynikajícího koeficientu odporu vzduchu (Cx  0,30).

 

Senzační způsob otvírání usnadňující vstup do vozu

 

C-Métisse překvapí použitými technickými řešeními, zejména pokud jde o systém otvírání dveří.

 

Prvním překvapením je, že vůz, ač jinak dokonalý představitel typu kupé, má také zadní dveře.

Druhé spočívá v opravdové pastvě pro oči při otevírání dveří, kdy cestující jsou vtaženi do děje velmi působivě : přední dveře se otvírají jako racčí křídla, zatímco zadní sledují spíše vrtulovitou dráhu.

 

Kromě neobvyklého vizuálního zážitku toto řešení usnadňuje vstup na palubu a k efektnímu „představení“ tak přidává i účelnost. Při otvírání se totiž částečně odsouvá také střecha, což je hlavní překážka vstupu do mimořádně nízkých vozidel, a slouží jako příklad zdařilého řešení přístupu u tohoto typu vozů.

Celkový vzhled ještě vylepšuje kosodélníkové otvírání zavazadlového prostoru.

 

 

Místo pro řidiče přizpůsobené jeho potřebám

 

Technologický vývoj byl u místa řidiče využit s cílem umožnit mu maximální soustředění na řízení a zajistit, aby mu pobyt za volantem byl potěšením.  

 

Řidič má k dispozici toto vybavení :

 

- volant s pevným středem a centrálními ovládacími prvky, kde veškeré hlavní funkce jsou pohodlně na dosah ruky, což ještě dále usnadňuje řízení (rádio, omezovač rychlosti, palubní počítač, osvětlení, blikače a stěrače). Toto uspořádání, stejně jako přítomnost řadicích pádel umožňujících měnit rychlost pod volantem, šetří řidiči veškeré zbytečné pohyby a zajišťuje mu tak výjimečné potěšení z řízení ;

 

- tlačítka ovladačů a startéru umístěná na střední konzole posilují dojem, že sedíte ve stíhačce ;

 

- poloha při řízení je volena s ohledem na optimální pozici řidičových očí, proto je jeho sedadlo vybaveno jedinečným seřizováním výšky, umožňujícím dosáhnout optimální bod, dále je zde odpružená opěrka hlavy opírající se o strop a elektrické ovládání seřízení koženého volantu a hliníkového pedálu. Toto inovativní řešení místa pro řidiče umožňuje optimální polohu při řízení při zachování prostoru pro cestující vzadu.

 

Toto vyspělé technické vybavení se dokonale pojí s designem místa řidiče, jež charakterizuje originální centrální konzola rozdělená do pěti oddílů, kde je umístěna hliníková řadicí páka a takové ovládací prvky, jako je navigace, seřízení sedadla, volantu a pedálů, otvírání kufru, seřizování výšky vozu (odpružení) a také sportovní režim odpružení.

Centrální konzola pokračuje do prostoru pro cestující v podobě tří prosvětlených pruhů, jež informují cestující hrou světla o režimu použitého hybridního pohonu  (režim ZEV – Zero Emission Vehicle –, nabíjení, funkce « boost »…). Světla doplňuje zvuková signalizace po otevření dveří, jež doprovází určité úkony řidiče (příchod na palubu, startování vozidla, navigace v palubním počítači ) a informují ho o použití aerodynamických přídavných prvků. Tato úprava dodává C-Métisse další živý rozměr. Vůz tak překračuje obvyklý chlad technologického objektu a získává charakter blížící se živé bytosti.

 

Velkorysý prostor pro cestující

 

Prostor pro tři cestující, čalouněný bílou kůží, byl pojednán velice ušlechtile a vytváří působivě jasnou atmosféru.

 

Design tří samostatných sedadel působí velice lehce. Tento pocit posilují letecké tvary a prostornost koženého interiéru s hliníkovými prvky, jenž potvrzuje sounáležitost  C-Métisse se světem výjimečných vozidel.

 

S ohledem na pohodlí cestujících je každé sedadlo vybaveno samostatnou regulací klimatizace, jejíž ovládací prvky jsou plasticky vyznačeny v kůži opěrek na vnitřní straně dveří, a individuálním osvětlením ve stropě.

Díky velkorysému, dokonale využitému rozvoru (3 m) mají cestující výhodu pohodlí, pro daný typ vozu zcela nezvyklého, zejména pak prostoru pro kolena odpovídajícího  standardu pro limuzíny.

 

Prostory pro zavazadla jsou vyloženy kůží a jsou sladěné s prostorem pro cestující. Kromě zadního kufru s kosodélníkovým otvíráním mohou cestující C-Métisse využít dvou prostorů za předními koly, které umožňují umístit zavazadla v jedné linii, což je koncepce realizovaná výhradně pro tento koncept. 

 

  

 

VYNIKAJÍCÍ VÝKON A RESPEKT K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ  

 

 

C-Métisse je inteligentní vozidlo kombinující :

-          hybridní dieselovou trakci,

-          optimální aerodynamiku,

-          omezenou hmotnost.

Toto spojení mu umožňuje dosáhnout pozoruhodných výkonů, snižovat spotřebu a plně respektovat životní prostředí.

 

Hybridizace dieselu ve službách životního prostředí, radosti z jízdy a bezpečnosti

 

C-Métisse má hybridní dieselovou trakci, která spojuje :

 

- tepelný dieselový motor: V6 HDi FAP, spojený s automatickou šestistupňovou převodovkou, jež pohání přední kola a má výkon 150 kW (208 k),

 

- dva elektrické motory integrované do zadních kol a dosahující jednotlivě točivého momentu 400 Nm a jednotlivého výkonu 15 kW (20 k).

 

Dieselová hybridizace umožňuje C-Métisse respektovat životní prostředí. To platí zejména při použití k jízdám ve městě s režimem   ZEV (Zero Emission Vehicle), jenž umožňuje jet plně v elektrickém režimu, a to velice tiše (v rozmezí 3 km až 30 km/h); hodí se také na silnice vyžadující střídání zrychlení a zpomalení, kde hybridizace umožňuje omezit spotřebu tak, že harmonizuje využití obou druhů energie.

Na dálnicích podává tepelný dieselový motor V6 HDi s FAP (filtr pevných částic) díky  svým vlastnostem vynikající výkon.

Díky kontrole spotřeby a tedy i emisí dosahuje C‑Métisse úroveň spotřeby ve smíšeném cyklu 6,5 l/ 100 km a emisí CO2  174 g/km.

 

Pohodlí při řízení, jež zůstává středem zájmu automobilistů, nedoznalo žádné újmy. Při významném sešlápnutí plynového pedálu a okamžité potřebě momentu spojuje funkce  « boost » točivý moment tepelného motoru s momenty elektrických motorů a umožňuje C-Métisse dosáhnout výkonů hodných sportovního vozu, aniž to vede ke zvýšení spotřeby. Zrychlení z 0 na 100 km/h je dosaženo za 6,2 s, při rozjetí z 0 je vzdálenost 1 000 m dosažena za 25,4 sekundy.

Spíše než hledání maximální rychlosti, která se za normálních podmínek provozu stejně nedá využít, dávali tvůrci přednost potěšení z řízení s hladkou a rychlou akcelerací. Například zrychlení z 80 na 120 km/h je dosaženo za 4,2 sekundy.

Během režimu « boost» jede navíc vůz na pohon všech 4 kol, protože elektrické motory pohánějí zadní kola a tepelný motor kola přední: mobilita je tak perfektně zajištěna.

 

C-Métisse může rovněž zapnout elektrické motory a přejít k pohonu na čtyři kola v případě, že čidla ESP signalizují problémy s adhezí k vozovce. Jejich spuštění tak umožňuje řidiči využívat zvýšené mobility a za všech podmínek bezpečně využívat potenciálu C-Métisse.

 

Kromě motorů je trakce tvořena sadou baterií s vysokým napětím, jež slouží k napájení elektrických motorů. Sada baterií je umístěna ve střední části vozu a je dobíjena elektrickými motory v decelerační fázi, kdy mění kinetickou energii vozidla na elektrickou.

Systém kontroly trakce a brzdění, skutečné „nervové centrum“ systému, řídí automaticky energetickou konfiguraci: přechod ze 2 na 4 poháněná kola, rekuperaci energie a dobíjení baterie.

 

Optimální aerodynamika umožňuje skloubit výkon s respektem k životnímu prostředí

 

Předmětem zvláštní péče byla aerodynamika a plynulost linií, silné stránky značky, a to s cílem zvýšit dynamismus  C-Métisse, zajistit efektivnost chování vozidla při jízdě a sladit vysokou výkonnost s respektováním životního prostředí.

 

Pro tvary C-Métisse je proto charakteristické, že spojují estetickou krásu s dynamickým výkonem. C-Métisse dosahuje díky svým plynulým křivkám a řadě technických inovací, jako jsou vybrání v přední části vozu umožňující lepší proudění vzduchu, plochá spodní část pod vozem, dvě zatažitelná přídavná křidélka a usměrňovač proudění vzduchu vzadu na pevném křídle, aerodynamického koeficientu Cx 0,30. Všechna tato zařízení rovněž tlumí vztlak, neboť zvyšují adhezi vozu k povrchu vozovky a zvyšují jeho stabilitu na silnici.

 

Omezená hmotnost: sladění dynamičnosti a nízké spotřeby  

 

Váha vozidla byla významně snížena s cílem sladit dynamičnost s nízkou spotřebou.

 

Díky použití karbonové karosérie a karbonové nosné mříže pro hnací jednotku a přední nápravu váží C-Métisse pouhých 1 400 kg, a to i s bateriemi, což je s ohledem na jeho rozměry pozoruhodné.

 

Na tomto výsledku se podílí architektura trakce. Použití elektrických motorů v předních kolech a umístění baterií uprostřed vozu totiž dovoluje dokonalé rozložení hmotností mezi přední a zadní částí vozu a optimalizuje chování na silnici.

 

 

 

 

C-Métisse udivuje stylem, uchvátí svým hybridním dieselovým motorem a jeho výkonem a dokonale spojuje ekologii s dojmy a potěšením z jízdy. Tento způsob překonávání předsudků dokládá odhodlání Citroënu nabízet vozidla jdoucí s dobou a zároveň nezapomínat na to hlavní: na potěšení z jízdy.

 

 


 

 

 

TECHNICKÁ CHARAKTERISTIKA

 

 

 

·        Rozměry  

Délka : 4 740 mm

Šířka : 2 000 mm

Výška : 1 240 mm

Rozvor : 3000 mm  

     Celková hmotnost s nákladem : 1 400 kg (i s bateriemi)

 

·        Výkon a spotřeba

0 až 400 m : 14,2 sekundy

0 až 1000 m : 25,4 sekundy

0 až 100 km/h : 6,2 sekundy

30 až 60 km/h : 1,9 sekundy

80 až 120 km/h : 4,2 sekundy

Maximální rychlost : 250 km/h

Smíšená spotřeba : 6,5 l/100 km

Emise CO2: 174 g/km

 

·        Hybridní dieselová trakce

Dieselový motor V6 HDi 150 kW (208 k) s FAP a 6-ti stupňovou převodovkou

V zadních kolech dva elektrické motory :

- jednotlivý točivý moment 400 Nm

- jednotlivý výkon 15 kW (20 k)

Režim ZEV (od 3 km do 30 km/h)

 

·        Aerodynamické vybavení

Plochý základ

Aerodynamické lopatky vpředu

Dvě zatažitelná křidélka vzadu

Zadní usměrňovač vzduchu  na pevném křídle

 

Cx : 0,30

SCx : 0,6 m²

Cz : - 0,1

 

  • Adheze k vozovce

Hydraulické odpružení

Nápravy dvojité trojúhelníkovité na čtyři kola

Pneumatiky Michelin speciální 255/40/R20

 

·        Hlavní vybavení

Volant s pevným středem a centrálními ovládacími prvky

6-ti stupňová manuální převodovka, s ovládáním pádly pod volantem a možností volby automatického režimu  s ovládáním řadící pákou na středním sloupku řízení

Samonatáčecí světlomety

Volant a pedálové ústrojí s elektrickým ovládáním

Hliníková kola s centrální maticí

 

 

PR


 
 
Fotogalerie:   Dvoutaktní síla z Mostu - M. Jenčík

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose