www.car.cz
 

Austrian Rallye Challenge 2006 - ohlédnutí za vydařenou sezónou
     7.12.2006 10:36 - Pavel Jelínek


           Také u našich jižních sousedů již letošní sezóna dospěla ke svému závěru. Své vítěze a poražené zná i seriál Austrian Rallye Challenge , který od roku 2000 slouží jako zajímavá alternativa nepříliš dobře fungujícího oficiálního rakouského mistrovství pod křídly federace OSK. I přesto, že rok od roku nabírá tento seriál na prestiži a vavříny visí čím dál tím výše, stále se jedná o možnost levného závodění na soutěžích, kde je vítána každá posádka a kam má přístup velmi široké spektrum vozů bez striktních omezení.

 

Hned v úvodu ještě  zmiňme, že televizní ohlédnutí za tímto i z televizního hlediska atraktivním seriálem, můžete vidět v některém z  připravovaných MotorTipů. Tento motoristický magazín je vysílán na vybraných kabelových televizích, ale také na internetu !! Podrobnosti k obsahu i možnostem stažení zde !

 

 

Letošní ročník přinesl několik novinek. Bezpochyby velmi vítané zpestření nabídlo premiérové zařazení české Eurostroj rally Tišnov, o jejíž zápočet do kalendáře challenge se velkou měrou přičinil Eddy Schlager, zbytek seriálu již vesměs tvořily osvědčené soutěže známé z předchozích ročníků tohoto poháru. Nejzajímavější podívanou tradičně nabídly podniky konající se na šotolině, které byly v kalendáři zapsány tři. Právě soutěže na nezpevněném povrchu přilákaly do Rakouska řadu zahraničních posádek a jen podtrhly celkovou dobrou úroveň letošní sezóny.

 

 

Triestingtal Rallye, Weissenbach

 

            Prvním podnikem šampionátu byl ve druhé polovině dubna třetí ročník Triestingtal  Rallye, která se konala na krásných šotolinových tratích v okolí Weissenbachu nedaleko Vídně. Organizační tým včele s ex-mistrem světa Peterem Mullerem připravil pro necelou padesátku soutěžních posádek dvanáct rychlostních zkoušek na pěti úsecích, kde soutěžící najezdily v součtu 120 km. 

 

            Již krátce po startu úvodního testu zhasly všechny naděje českého reprezentanta Eddyho Schlagera, který se na startu rakouské soutěže objevil po více než dvanáctileté pauze. Už po čtyři sta metrech „ostré jízdy“ se ozvala z útrob jeho Mitsubishi rána, která znamenala totální zničení převodovky a pilot z Vilémovic se tak na trati ani pořádně neohřál. Pro dalšího favorita - Itala Antonia Marchiora, který v úvodní fázi soutěže zle proháněl favorizovaného Wittmanna, soutěž skončila těsně před poločasem.

 

            Mladý Franz Wittmann nastoupil na start Triestingtal Rallye tak trochu nad plán. Není pravidelným účastníkem challenge, navíc na Triestingtalu neměl k dispozici svůj vůz, a startoval pouze s pronajatým Mitsubishi šesté evoluce z dílen svého krajana Stengga. Vůz, se kterým loni Eddy  Schlager startoval v Tišnově, sice nepatří mezi nejmladší, na šotolině je však stále schopný konkurovat modernějším evolucím, o čemž jsme se na Triestingtal Rallye plně přesvědčili. Franz Wittmann, startující se Stephanií Hoschekovou na sedadle spolujezdce, porazil v přímém souboji jak svého krajana Maria Saibela, který dojel celkově druhý, tak i talentovaného Slováka Michala Riečicu, jenž startoval se zlínským navigátorem Ladislavem Křížem a na cílové rampě si vychutnal radost z bronzu. Nejvíce bodů do tabulky challenge si připsal čtvrtý v cíli Wolfgang Schmollngruber, který svoji Mazdu 323 vodil po trati velmi atraktivním stylem.

 

            Ozdobou soutěže byla účast německého mladíka Aarona Nikolaie Burkarta, který se s Citroënem C2 Super 1600 v letošním roce účastnil juniorského mistrovství světa. Na šotolinovém Triestingtalu sice s dvoukolkou díru do světa udělat nemohl, konečná pátá pozice v cíli však byla více než přijatelným výsledkem. 

 

 

Eurostroj rally, Tišnov

 

Tišnovská rally sice dlouhých deset let v kalendáři českého mistrovství chyběla, loni se však ve velkém stylu vrátila a to s novým pořadatelským týmem, který od počátku neskrýval svůj zájem udělat ze soutěže mezinárodní podnik. Rally dostala nový název a po začlenění do kalendáře Austrian challenge i nový rozměr. Stala se jednou z mála našich soutěží, kde je předem garantována zajímavá mezinárodní konkurence. Pořadatelé ale nepotěšili jenom startovní listinou. Nemuseli se stydět ani za stavbu tratě, která nabídla tři technické úseky, které nepostrádaly svou náročnost, ani atraktivnost a soutěžící na nich v součtu najezdily více než osm desítek kilometrů.

 

Boj o vítězství byl v Tišnově záležitostí vozů specifikace WRC. Na Eurostroj rally startovaly tři a ani jeden z pilotů, kteří je po trati vodili, nehrál v souboji o přední příčky v absolutním pořadí podřadnou roli. Úvodní test vyhrál Leoš Flídr s Octavií WRC a přestože se jeho největší rival Maďar Gergély Szabó snažil útočit a se svým focusem dokázal nejrychleji proletět druhou rychlostní zkouškou, držel si náchodský pilot vedení až do šesté vložky. Na trati Říkonínské „erzety“ však udělal jezdeckou chybu, svůj vůz převrátil na střechu a zablokoval trať, kvůli čemuž byla rychlostní zkouška pro ostatní posádky zrušena.

 

Po Flídrově karambolu se však do čela nedostal Maďar Gergély Szabó, který před tím na čtvrté zkoušce minutu strávil mimo trať, ani další pilot „wéercéčka“ Karel Trněný, jehož trápily potíže s technikou, nýbrž Josef Semerád s produkčním Mitsubishi, jenž sice na jednotlivých zkouškách „wéercéčkům“ povětšinou nestačil, jako jeden z mála se ale vyvaroval chyb a technických problémů. I na pražského jezdce ale došlo. Ve chvíli, kdy se na trať poslední sekce soutěže snesl obrovský liják a většina posádek zoufale klouzala po trati na suchých pneumatikách, již Semerád věděl, že na nejvyšší stupínek nevystoupá. Zradilo ho turbo a během poslední části soutěže se propadl do druhé desítky absolutní klasifikace.

 

Projet cílem nebylo souzeno ani hlavnímu sponzorovi soutěže Eddymu Schlagerovi, který byl po pátém testu čtvrtý a po potížích Flídra, Trněného a Semeráda by byl nejvážnějším uchazečem o vítězství. Na přejezdu do servisu jej však zastavila prasklá řemenice na motoru, což znamenalo další sportovní zklamání pro sympatického pilota z nedalekého Blanenska. Radost Schlagerovi udělal alespoň reprezentant jeho firmy Eurostroj Schlager Lubomír Minařík, jenž dojel s kitovou felicií na výtečné druhé pozici ve skupině A a zároveň soutěž dokončil na deváté pozici absolutně.

 

Po již zmíněném infarktovém závěru se do čela vrátil Maďar Gergély Szabó, který jel dravě a s výjimkou čtvrté „erzety“ i bez chyb, což mu vyneslo první vítězství na soutěži v České republice. Druhý celkově a první v klasifikaci českého mistrovství dojel Martin Kožmín s lancerem šesté evoluce, který se do čela českého pořadí prokousal až v deštivém závěru.

 

 

Mezi účastníky Austrian Rallye Challenge byl v úvodu nejrychlejší Hubert Kapeller s Audi, od třetího testu se však chopil vedení vynikající Wolfgang Schmollngruber, který odsoudil ostatní rakouské piloty do role statistů. Jako jediný dokázal zajíždět slušné časy i v porovnání s českými piloty a po zásluze si z Eurostroj rally odvezl největší porci bodů. Za druhým Nitschem  na Subaru a třetím Kapeller s Audinou přijel do cíle Josef Schrott  na překrásné žluté Lancii.   

 

Na třetí a čtvrté soutěži seriálu jsme chyběli, takže jen stručně. Castrol Rallye i svoji domácí soutěž v Muhlviertelu v hodnocení challenge opět vyhrál Wolfgang Schmollngruber a na čele tabulky se tedy nic nezměnilo.  

 

Harrach Rallye Sprint, Bruck

 

Na pozemcích hraběte Harracha poblíž Vídně probíhal v polovině srpna pátý díl seriálu. Populární Harrach Sprint přilákal do Brucku a jeho okolí velké množství rakouských, italských i německých posádek a uzavřel letní část šampionátu. Jediným neduhem soutěže byla až příliš stereotypní trať, kterou tvořil pouze jeden jediný test, jenž během soutěže posádky měly absolvovat celkem šestkrát. Na druhou stranu, soutěž tak byla mimořádně atraktivní pro diváky a nabízela skvělou příležitost testovat. To proto, že posádky v servisu trávily přibližně hodinu po každém z průjezdů. 

 

Páteční část, tvořená jedním průjezdem patnácti kilometrové rychlostní zkoušky, nejlépe sedla Rubenu Zeltnerovi  na „áčkovém“ Lanceru Evo 7, jeho náskok na druhého Mirca Baldacciho z Itálie a třetího Richarda Lietze  však byl před sobotní porcí pěti RZ naprosto zanedbatelný.

 

V sobotu ráno odstoupil Richard Lietz a na čele se vykrystalizovalo pořadí první Zeltner, druhý Baldacci. Změna nastala až v pátém testu, kde Zeltner dostal defekt pneumatiky a kvůli následné výměně kola ztratil osm minut. Do čela se tak prokousal Baldacci a k velké radosti italských fanoušků se radoval z celkového vítězství. Za ním to doslova jiskřilo. Výtečný závod jel Wolfgang Schmollngruber, který se po třetí zkoušce prokousal pouhé tři desetinky za německého jezdce Franka Richerta, na následujícím testu se ale na jeho Mazdě začaly projevovat technické problémy a skvěle jedoucí pilot tak ve výsledcích klesl až na čtrnáctou příčku.

 

Druhý dojel Richert s nádherným escortem, třebaže měl v cíli na desetinku sekundy stejný čas s Lorisem Baldaccim na produkčním Subaru. Jako šestá skončila ve výsledcích slovensko – česká dvojice Michal Riečica – Ladislav Kříž, kteří sice začali opatrněji, v průběhu závodu však postupně zrychlovali a v předposledním testu zajeli dokonce fantastický druhý čas. Ve hře byla ještě možnost posunout se na páté místo před Itala Taddeie, poslední test byl ale kvůli havárii jedné z rakouských posádek zrušen a mladá posádka se tak musela spokojit s šestou příčkou. 

 

V hodnocení challenge triumfoval Johann Grabner na Protonu Wira, druhý dojel Josef Schrott s Lancií a třetí i přes protrápený závěr Wolfgang Schmollngruber.

 

 

            Na začátku září, pouhý týden před českou soutěží ve Vyškově, šampionát pokračoval německou Niederbayern Rallye. Zde si nejvíce bodů do hodnocení challenge překvapivě připsal Hans Zwickl na Hondě Civic Type R, i přes nulový bodový zisk se ale na čele tabulky udržel Schmollngruber.   

 

 

Herbst Rallye, Leiben

 

Malebná krajina podél Dunaje přivítala účastníky předposlední soutěže seriálu, kterou byl jubilejní desátý ročník Herbst Rallye Leiben. Jeden z nejoblíbenějších podniků kalendáře nabídl technické tratě, brilantní organizaci i reprezentativní centrum soutěže, umístěné do prostor zámku Leiben. Inspirativní  pro české organizátory může být i setkání všech jezdců v předvečer startu, kde došlo k prezentaci všech favoritů, zahraničních účastníků soutěže i pořadatelů jednotlivých podniků seriálu včetně české Eurostroj rally Tišnov. Zakončení slavnostního večera pak obstarala společná večeře.

 

Úvodní test vyhrál okruhový pilot a vicemistr letošního Porsche Super Cupu Richard Lietz, startující s „áčkovým“ Lancerem Evo 5. Pouze sekundu za ním skončil Michael Kögler na dieselovém golfu čtvrté generace a elitní trojici uzavřel Toto Wolff, přestože dojel do cíle s hořícími brzdami. Druhý test přinesl smůlu černému koňovi soutěže – Eddymu Schlagerovi, který absolvoval pět kilometrů po prázdné pneumatice a ztratil půl minuty. Na čele mezitím dál kraloval Lietz a své vedení si udržel i během druhých průjezdů úvodních dvou testů. Trojku sice vyhrál Wolff, trpěl však velkou nevyrovnaností výkonů a v celkových výsledcích proto figuroval až na čtvrté pozici. Druhý byl v této fázi soutěže překvapivě Kögler, třetí loňský vítěz Mario Saibel, jedoucí tentokrát na „áčkovém“ Mitsubishi Evo 5, a na páté příčce figuroval Eddy Schlager, zároveň uzavírající vedoucí skupinku závodníků.

 

Pro sobotní odpoledne si pořadatelé Herbst Rallye připravili pro posádky místní specialitu. Více než třicetikilometrovou okruhovou zkoušku Maria Laach museli všichni účastníci absolvovat dvakrát, což s sebou neslo velké zeštíhlení startovního pole. Soutěž skončila pro Schlagera, Wolffa i Köglera a na čele vydrželo až do cíle pořadí první Lietz, druhý Saibel, třetí Zellhofer. Lietz měl na cílové rampě téměř dvouminutový náskok na Saibela, třetí Zellhofer, startující s ignisem zlínského týmu JM Engineering  ztrácel na vítěze již skoro šest minut.

 

Po odstoupení Schmollngrubera, který na Leibenu potvrdil, že s asfaltem není zrovna kamarád, se výrazně zamotala situace v absolutním pořadí challenge. Vyhrál Wolfgang Franek s Hondou a před poslední soutěží se přiblížil Schmollngruberovi na rozdíl dvaceti pěti bodů.

 

Za výkon je ještě nutné pochválit Thomase Steinmayera  s Volvem, který přítomné diváky těšil odvážnými průjezdy a s naprosto nekonkurenceschopným vozem si do cíle dojel pro 28. místo absolutně, navíc vyhrál samostatnou klasifikaci vozů Volvo.

 

 

OMV Rally Waldviertel

 

            Populární Waldviertel  Rally, dříve známá pod názvem Rallye Semperit, již řadu let uzavírá oba rakouské seriály a zařazením do evropského poháru pravidelně láká na svůj start i velké množství českých dvojic. Letos českou výpravu tvořilo na dvě desítky posádek, na které čekala obtížná trať, složená ze dvou etap, do kterých bylo připraveno šestnáct rychlostních zkoušek.

 

 

            Drtivé tempo, jemuž nikdo nestačil, nasadil od prvních kilometrů maďarský mistr Balász Bénik za volantem Fordu Focus WRC, který již na úvodním testu svým rivalům uštědřil více než dvaceti sekundový „obklad“ a v nastoleném trendu super časů pokračoval až do večerní přestávky. Exceloval i při super speciálce na Nordringu, kde před zraky tisícovek fanoušků porazil v přímém souboji Raimunda Baumschlagera  a šel spát s náskokem skoro půldruhé minuty na druhého v pořadí. Z pohody jej nerozhodily ani zrádné sobotní zkoušky v okolí Litschau a do cíle si nikým neohrožován přijel pro suverénní vítězství.

 

Navázal tak na svůj triumf z roku 2004 a z Waldviertel Rally odjížděl již podruhé v kariéře jako vítěz.

 

Za Bénikem probíhal tuhý souboj mezinárodní špičky skupiny produkčních vozů, mezi kterou se poprvé přimíchal již jistý rakouský šampión skupiny A Raimund Baumschlager. Právě Baumschlager zvládl přestup z „áčka“ s bravurou hodnou mistra a přestože proti němu stála velmi silná konkurence, již v cíli první etapy mezi jezdci s produkčními vozy vedl. Na jeho pozici si sice dělalo zálusk hned několik jezdců, zkušený „Mundl“ se ovšem nenechal zahanbit, nadále zrychloval a od druhého muže „pévéček“ jej v cíli dělila téměř celá minuta. Hned za ním skončil velezkušený Němec Hermann Gassner, jenž sice na trati působil velmi nenápadně, ziskem vysoce ceněného bronzu ale dokázal, že stále nepatří do starého železa.

 

O čtvrté místo měl eminentní zájem Štěpán Vojtěch, který se po celý závod pohyboval v těsné blízkosti stupňů vítězů, na poslední rychlostní zkoušce mu však praskla hadice od intercooleru, jeho vůz ztratil výkon a to znamenalo nejen ztrátu přibližně jedné minuty, ale i pád na sedmou příčku v pořadí. Vojtěcha na poslední chvíli přespurtovali jak Rakušané Achim Mörtl se Subaru a Beppo Harrach, startující s lancerem poháněným na zemní plyn, tak dravý Fin Rihu Tahko s dalším Mitsubishi. Deváté místo vybojoval Josef Semerád, který si první den užil své v oblacích prachu za Bulharem Kanchevem, kterého pravidelně na „erzetách“ dojížděl, v kvalitní konkurenci zahraničních jezdců se však se svou starší „Evo sedmičkou“ rozhodně neztratil.

 

Kategorii vozů s pohonem jedné nápravy dle očekávání vévodil český juniorský reprezentant Martin Prokop s Citroënem C2 Super 1600, který zle zatápěl i řadě pilotům na silnějších čtyřkolkách, v sobotu ráno však udělal jezdeckou chybu, musel vzdát a svoji pozici tak přenechal dalšímu účastníkovi mistrovství světa juniorů Aaronu Burkartovi s dalším Citroënem. Německý mladík si přijel do cíle pro třinácté místo absolutně, o čtyři příčky za ním v absolutní klasifikaci skončil příbramský Josef Peták s Renaultem, jenž startoval na šotolinové soutěži poprvé v kariéře a svým mladým konkurentům tak vyrovnaným soupeřem pro tentokrát být nemohl.

 

Ve velmi pestrém poli historiků, které na OMV Waldviertel Rally výrazně obohatili účastníci Volvo cupu a jezdci, bojující o body do německého poháru vozů BMW, byl nejrychlejší Němec Hasselbach s BMW 318, který dokázal v celkové klasifikaci vybojovat skvělé 24. místo. Divákům se představily i další krásné vozy. Pěkné podívání bylo na Ford Cortina Rakušana Nothdurftera, nechyběl však ani český zástupce – Škoda 200 RS v rukou dalšího Rakušana Bayera.

 

Mezi piloty vozů Volvo opět nenašel přemožitele Thomas Steinmayer se žlutým Volvem, do pořadí Volvo cupu však nezasahoval a zde si tak největší porci bodů zajistil Siegrified  Mayer, jenž v konečných výsledcích skončil padesátý druhý.

 

 

V poli účastníků Austrian Rallye Challenge se rozhodovalo o držiteli konečné zlaté medaile. Kandidáti na ni byli dva. Prvním byl Wolfgang Schmollngruber s Mazdou, kterému výtečně vyšel úvod roku, nepříliš vydařenou letní a podzimní částí sezóny si však konečný úspěch hodně zkomplikoval. Druhým pilotem, jenž měl zálusk na zlato, byl Wolfgang Franek, jenž v průběhu sezóny vyměnil kitovou felicii z dílen příbramských bratrů Bryndových za dvoulitrovou Hondu Civic, se kterou pravidelně bodoval a na Herbst Rallye si s ní dokonce připsal premiérové vítězství.

 

Hned jak se začalo závodit, bylo jasné, že všechny Frankovy pokusy na zvrácení nepříznivé situace v tabulce budou marné. Wolfgang Schmollngruber se spolujezdkyní Karin Punzovou jeli velice dobře, spolu s Christianem Nitschem se střídali v zajíždění nejrychlejších časů a nakonec si do cíle přijeli pro druhé místo, jež jim k zisku zlaté medaile v konečném hodnocení challenge bohatě postačilo. Franek dojel na Waldviertelu pátý, což mu zajistilo zisk konečného stříbra, bronzoví v konečné tabulce pak skončili bratři Manhartové na Peugeotu 306.

 

 

 

Sezóna 2006 je tedy i pro rakouské vyznavače rally sportu již minulostí. A jaká bude sezóna příští? Současný kalendář challenge by měl být až na pár výjimek zůstat zachován, takže se opět můžeme těšit na krásné šotolinové soutěže, ale i na technické asfaltové tratě v okolí Leibenu či moravského Tišnova, jenž se v kalendáři našich jižních sousedů již zabydlel. Austrian Rallye Challenge 2007 by měla odstartovat opět v polovině dubna šotolinovou Triestingtal Rallye.    

 

 

Jirka Dokulil

(a Pavel Jelínek)


 
 
Fotogalerie:   OMV Waldviertel Rally 2006, Ivo Nesrovnal

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose