www.car.cz
 

Britská rallye: Märtin na blátě velšských lesů zatím čtvrtý
     tisková zpráva


Britská rally (16. – 19. 9. 2004)
 
Tisková zpráva po 1. etapě
 
Posádka týmu BP-Ford WRT Markko Märtin a Michael Park ukončila dnešní úvodní etapu Britské rally na čtvrté pozici. Tratě v lesích jižního Walesu byly velice zrádné a blátivé. Posádka Fordu Focus RS WRC byla dvakrát velmi blízko havárie, když testovala hloubku místních příkopů, ale nakonec vše dobře dopadlo a po první etapě ztrácí na čelo soutěže přijatelných 35 sekund.

Týmoví kolegové Francois Duval a Stéphane Prévot vynikli již při včerejší večerní divácké superstage v Cardiffu, kterou vyhráli. Lepší vstup do dvanáctého podniku světového šampionátu si nemohli přát. Během dne se vyhýbali závažnějším problémům, ale na poslední rychlostní zkoušce ztratili devadesát sekund po problémech s brzdami. Den tak zakončili na sedmém místě.

Mnoho lidí se domnívalo, že se, po přesunutí termínu konání soutěže z listopadu na září, bude závodit na suchých a tím pádem rychlejších tratích. Pro všechny pak bylo probuzení do dnešního rána velkým zklamáním. Přes noc hustě pršelo a ve vyšších polohách se během dne tvořily mlhy. Podmínky jak vystřižené z listopadových ročníků Britské rally. Jediné co se změnilo, byla teplota. Oproti listopadu bylo tepleji.

Ráno čekala na piloty dvě identická kola, skládající se ze dvou rychlostních zkoušek. Tratě vedly lesy v oblasti Brechfa a měřily více než 115 km. Mezi oběma koly byla desetiminutová přestávka na přezutí pneumatik a doplnění paliva. V tomto čase mohli piloti provádět i určité úpravy na jejich vozech. Místní rychlostní zkoušky jsou vždy kluzké a náročné. Déšť pak jejich obtížnost ještě zvyšuje. Dnešní den byl zakončen dvěma průjezdy nejdelší rychlostní zkouškou soutěže, 32,48 kilometrů dlouhou RZ Rheola. Celkově posádky odjely 183,31 ostrých kilometrů.

Na tratích sice nestála voda, ale díky jemnému blátu byly kamenité cesty velice nebezpečné. Čím více vozů projelo, tím obtížnější podmínky na trati panovaly. To ostatně zjistili i Märtin s Parkem. Při prvním průjezdu vložkou Trawscoed se trochu projeli příkopem, ale při druhém to už tak jednoduché nebylo.

“Asi kilometr před koncem erzety jsme po průjezdu přes horizont dopadli do příkopu po levé straně vozovky,“ řekl osmadvacetiletý estonský pilot. “Auto se odrazilo napříč silnicí, spadli jsme i do příkopu po pravé straně a následně jsme znovu sjeli i do levého. Nakonec jsme skončili zpátky na silnici a mohli jsme pokračovat dál. Dvakrát jsem už zavřel oči, protože jsem myslel, že to nemůže skončit jinak, než havárií! Auto bylo po průjezdu příkopem celé od listí a vůbec jsme neviděli ven předním oknem. Když listí opadalo, zjistili jsme, že je přední sklo rozbité.“

Oba incidenty stály Märtina jen minimum času a Ford Focus RS ve válečných barvách Castrolu nevypadl ani jednou z první pětky pořadí jednotlivých rychlostních zkoušek. “Ráno jsem zkoušel útočit, ale tratě byly příliš kluzké. Podmínky byly zrádné a oproti listopadu jsem neviděl žádný rozdíl. Odpoledne to už vypadalo úplně jinak. Na trati bylo méně kamenů a takové podmínky mám raději. Vypadli jsme z první trojky a to musíme zítra napravit,“ dodal Markko.

Po včerejším vítězství v divácké supererzetě se Duval s Prévotem během dnešní etapy usadili na šesté příčce a jeli celkem bez problémů. “Tam kde nebylo bláto, byl tvrdý kamenitý podklad a cítil jsem se, jako když jedu po dlažebních kostkách,“ řekl třiadvacetiletý Belgičan. “Myslím, že při druhých půjezdech byla trať ještě kluzčí, než při prvních. Bylo velice těžké odhadnout, co na nás čeká, protože se neustále měnila přilnavost.“

Pro odpolední zkoušky změnil Duval nastavení diferenciálů a vůz se mu pak řídil mnohem lépe. Při druhém průjezdu rychlostní zkouškou Rheola ho ale postihly problémy s brzdami a to ho stálo jednu pozici v průběžném hodnocení soutěže. “Všechno bylo v pořádku, ale po šestnácti kilometrech se propadl brzdový pedál na podlahu a pro zbytek vložky jsem si musel pomáhat ruční brzdou a prací s plynovým pedálem. Mimo těchto problémů byl dnešní den dobrý. Náš rozpis fungoval. Dělali jsme sice nějaké opravy, ale nic velkého,“ dodal Duval.

Šéf týmu Ford Malcolm Wilson uvedl na pravou míru, že Duvalův vůz utrpěl náraz na spodek. Došlo k deformaci podlahy a to v prostoru, kde jsou pedály. To znamenalo, že přestaly fungovat přední brzdy a spojka. Ve večerním servisu se pak mechanikům podařilo závadu opravit.
 
 
Pořadí po 1. etapě
 
1.    LOEB, Sebastien     Citröen Xsara WRC    1.45.56.0
2.    SOLBERG, Petter    Subaru Impreza WRC    1.46.04.4
3.    GRÖNHOLM, Marcus    Peugeot 307 WRC    1.46.11.9
4.    MARTIN, Markko    Ford Focus WRC    1.46.31.0
5.    SAINZ , Carlos    Citröen Xsara WRC    1.47.44.5
6.    HIRVONEN, Mikko    Subaru Impreza WRC    1.49.13.0
7.    DUVAL, François    Ford Focus WRC    1.49.27.1
8.    ROVANPERÄ, Harri    Peugeot 307 WRC    1.50.50.5
9.    HIGGINS, Mark    Ford Focus WRC    1.52.01.3
10.    SOLBERG, Henning    Peugeot 206 WRC    1.52.17.6
 
 
 
Martin Linhart,

 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose