www.car.cz
 

Vedoucí Ford chce švédský mráz obrátit proti soupeřům
     7.2.2005 12:06 - tisková zpráva


Švédská rallye (20. – 23. 1. 2005)

 

Tisková zpráva - preview

 

Vedoucí Ford chce švédský mráz obrátit proti soupeřům

 

Centrální Švédsko je územím zimy a neúrody. Krajina sevřená ledem již tradičně poskytuje nejkrutější podmínky ze všech závodů kalendáře WRC. Jaký kontrast proti pompéznosti Monte Carla, kde se minulý měsíc konal úvodní podnik mistrovství světa. Pilotům týmu BP-Ford WRT však skandinávská zima poskytne perfektní příležitost udržet náskok před soupeři.

Nováčci Toni Gardemeister a Jakke Honkanen, stejně jako týmoví kolegové Roman Kresta a Jan Tománek absolvovali s Focusy RS WRC výborný start do sezóny. Toni Gardemeister byl na francouzském asfaltu druhý a Roman Kresta osmý. Znamená to, že tým nastoupí do Švédské rally (10.-13. února) jako lídr šampionátu značek.

 

Síla Fordu bude ještě umocněna startem norské posádky Henning Solberg a Cato Menkerud, kteří jsou vedle Gardemeistera nominování do bojů o body do hodnocení značek. Roman Kresta nemá se specifickými podmínkami Švédské rally tolik zkušeností, proto pojede jen o body do šampionátu jezdců.

Místní rally je jedinou opravdovou zimní soutěží šestnáctidílného světového šampionátu. Rychlé, plynulé a zmrzlým sněhem pokryté tratě mají piloti rádi, protože pneumatiky s hřeby z oceli a wolframu poskytují na zledovatělém povrchu neuvěřitelnou přilnavost. Až do konce minulého týdne byl v regionu Värmland, který Švédskou rally hostí, nedostatek té nejdůležitější přísady pro zimní soutěž, sněhu. V posledních dnech však začal sníh padat a teploty klesly pod – 10°C. Zdá se, že podmínky budou přijatelné. I předpověď pro příští týden totiž hlásí další sněhové srážky.

Piloti však budou pravděpodobně postrádat zmrzlé sněhové bariéry, které obvykle lemují tratě soutěže. Zvykli si je totiž užívat jako součást jezdeckého stylu. V zatáčkách se o ně opírali svými vozy a díky tomu neztráceli rychlost. Pokud však teploty nejsou dostatečně nízké a sníh dokonale nezmrzne, může auto vjet místo do pevné bariéry do měkkého sněhu. Tam může zůstat uvězněno nebo vyjet mimo trať.

Pokud bude málo sněhu a ledu, budou tratě velmi zrádné. BP-Ford bude v těchto podmínkách bojovat s Focusem RS obutým na úzkých pneumatikách Michelin s hřeby s různou délkou. Takto okované pneumatiky poskytnou vozům potřebnou přilnavost. Kvůli novým úsporným opatřením budou však letos poprvé piloti odkázáni pouze na pneumatiky jednoho profilu.

Švédská rally je vedle Finské nejoblíbenější soutěží devětadvacetiletého Toniho Gardemeistera. “Tratě jsou rychlé a plynulé. Hrát si s vozem v zimních podmínkách je zábava. Závodit na sněhu je podobné jízdě na rychlé šotolinové soutěži. Někdy vám hřeby poskytnou větší přilnavost než máte na šotolině. Pokud je na trati vyjetá stopa, je důležité v ní zůstat, protože jen tam má auto přilnavost nejlepší. Pokud sjedete do čerstvého sněhu, přilnavost je menší a ztrácíte čas,“ řekl Toni.

“Jsem stále ještě na začátku své kariéry u Fordu, ale myslím si, že Švédsko je jednou ze soutěží, kde můžu reálně pomýšlet na vítězství. Hodně bude záležet na počasí. První den budeme vyrážet na trať jako druzí. Pokud budou teploty nad nulou a sníh bude měkký, nebude přilnavost vozu nejlepší a čištěním trati pro posádky startující za námi budeme ztrácet cenný čas. Pokud však nenapadne čerstvý sníh, trať bude zmrzlá a ledová, pak bude přilnavost vozu dobrá,“ dodal Gardemeister.

Mírné počasí může přinést i další potíže. Pokud bude obleva, hřeby se dostanou až na šotolinový podklad a začnou se z pneumatik vytrhávat. Vozy tak ztratí potřebnou přilnavost. “Na této soutěži je přilnavost klíčová,“ říká osmadvacetiletý Kresta. “Při skutečně zimních podmínkách poskytují hřeby skvělou trakci, ale když teplota stoupne, může být jízda hodně obtížná.“

Český pilot absolvoval Švédskou rally jednou, v roce 2003 skončil čtrnáctý. Jeho hlavním cílem je získání dalších zkušeností. Díky rozhodnutí, že nepojede o body do šampionátu značek, je i pod menším tlakem. “Se Švédskem nemám velké zkušenosti, ale na jízdu na sněhu a ledu se těším. Před vánocemi jsme absolvovali kvalitní testování a tam jsem řídil Focus vůbec poprvé,“ řekl Roman.

“To, že se nemusím obávat o body do šampionátu značek, mi situaci usnadňuje. Mohu se koncentrovat na zdokonalování svého stylu. Pokud bych dojel na bodech do šampionátu jezdců, bylo by to skvělé. Bude to však obtížné, protože na startu bude stát mnoho kvalitních jezdců a vozů. Výsledek z Monte Carla mi dodává sebevědomí. Každým dnem jsem byl rychlejší a v poslední etapě jsem jel opravdu vyrovnaně. Předtím jsem jel rychle jen na některých zkouškách. S autem si rozumím již mnohem lépe,“ dodal Kresta.

Henning Solberg skončil v minulém ročníku Švédské rally šestý, což bylo jeho nejlepší umístění v kariéře. “Na sněhu jsem začínal závodit a proto tyto podmínky miluji. Jsem potěšen, že mi dal Ford důvěru a nominoval mě do bojů o body do šampionátu značek. Minulý víkend jsem v Norsku pilotoval Focus WRC02 a lépe se mi zatím s žádným autem nejelo. Focus WRC04 bude ještě lepší. Pojedu s nejlepším autem, na nejlepších pneumatikách a zbytek už bude na mě. Focus se snadno ovládá a to mám rád. Na první start s vozem s řazením na volantu se těším. Nikdy předtím jsem tuto možnost neměl, ale bude to určitě jednodušší a rychlejší,“ řekl Henning.

Solberg ví, že do úvodní etapy odstartuje jako šestnáctý a proto pojede v odlišných podmínkách než Gardemeister. “Pokud zůstanou podmínky takové jaké jsou, pak budou mít posádky startující vpředu výhodu. Jestliže začne hustě sněžit, bude to výhoda pro nás,“ dodal Solberg.

 

 

 

 

Martin Linhart,

Internet: www.ford.cz, www.media.ford.com

 

 


 
 
Fotogalerie:   Raid Polski 2004

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose