www.car.cz
 

Švédsko 05: Marcus Grönholm – jízda na sněhu mě baví
     7.2.2005 12:19 - tisková zpráva


Na svém kontě má tři triumfy ve Švédské rallye, Marcus Grönholm je předurčen k tomu, aby na tomto podniku vylepšil bilanci svou i týmu Peugeot. Zvláště proto, že má místní soutěž velmi rád ….

Loni vás z boje o vítězství odsunuly mechanické problémy, vyhrál jste však nejvíce rychlostních zkoušek. Bude pro vás letošní ročník příležitostí k odvetě?
“S 307 WRC jezdíme již rok a dá se říct, že dětské nemoci nového vozu máme už za sebou. První sezóna bývá obvykle obtížná, ale nyní je vůz spolehlivý a opravdu konkurenceschopný. Tým během zimy velmi tvrdě pracoval a také testování proběhlo k všeobecné spokojenosti. Zdá se, že pneumatiky Pirelli fungují také dobře, ale je jasné, že nemáme žádné přímé srovnání s našimi rivaly. Jak na tom jsme uvidíme až po odstartování samotné soutěže. Samozřejmě, že naši soupeři také nevědí co očekávat. Vím, že to nebude lehké, ale mým cílem je vítězství.“

V porovnání s minulou sezónou má 307 WRC k dispozici pětistupňovou převodovku a je také širší. Je to na tomto typu soutěže výhoda?
“Širší auto není zase až taková výhoda. Na úzkých pneumatikách s hřeby, které ve Švédsku pojedeme, bude vypadat dost zvláštně! Specifikace 2005 se vylepšila v oblasti zavěšení i aerodynamiky, to bude užitečné. Nemyslím si, že počet rychlostí může znamenat velký rozdíl. Švédská rallye je totiž velice rychlá a na trati je jen velmi málo ostrých zatáček, které vyžadují rychlou akceleraci. Přesto však dávám přednost pětistupňové převodovce. Cítím, že lépe vyhovuje mému stylu jízdy. Důležité bude jet opravdu rychle. Bez toho se tady vyhrát nedá.“

Rychlostní zkoušky Švédské rallye jsou rychlé, ale ledové. Jak vyhodnotíte, kde je limit vozu a přilnavosti?
“Musíte být naprosto koncentrován. Je jasné, že určit přesně, kde leží limit, není na tomto typu soutěže jednoduché. Já jsem ho našel minulý rok, když jsem tvrdě stahoval minutovou ztrátu, kterou jsem nachytal na začátku rallye. 307 WRC byla v té době na počátku vývoje a její ovladatelnost se dala ještě vylepšit. Poté, co jsem šel dvakrát do hodin, jsem si řekl, že je zbytečné dál riskovat a ubral jsem. S autem musíte být dokonale sžitý a mít jasnou mysl. Jinak se na hraně jet nedá. Když zkoušíte smazat časovou ztrátu, určitě vám to úkol neulehčí. Řekl bych, že když jste v pohodě, je možné najít kousek extra rychlosti, který dělá ten rozdíl vedoucí k vítězství.“

Již jste dokázal, že ve Švédsku umíte vyhrát. Proč máte tuto soutěž tak rád?
“Opravdu je to má oblíbená soutěž, zvláště pokud se jede v pravých zimních podmínkách. Je velice rychlá a to sedí mému stylu jízdy. Možná ještě víc než Finská rallye. Ten pocit, když se hřeby zakusují do ledu a auto letí z jedné rychlé zatáčky do druhé, je skvělý. Možná je to právě to, co mě dělá dobře a umožňuje mi být ve Švédsku tak rychlý.“

Ve Švédsku není příliš mrazivé počasí, což může znamenat, že okolo tratí nebudou tradiční sněhové bariéry. Bude díky tomu obtížnější jet hodně rychle?
“Řekl bych, že bude méně nebezpečné, když budete s autem příliš široký. Myslím si, že problém nebude v absenci sněhových bariér, ale v nedostatku ledu na povrchu tratí, protože se pak budou hroty více opotřebovávat nebo budou dokonce vypadávat. Rychlostní zkoušky budou rozbité, což znamená, že náš styl jízdy nebude moc čistý. Stále můžete jet rychle, ale není to taková zábava.“

Jaké silné stránky musí vůz mít, když chce být ve Švédsku konkurenceschopný?
“Jede se velmi rychle, dlouhými zatáčkami. Auto musí být dobře vyvážené, dobře ovladatelné a musí perfektně reagovat i na sebemenší pohyb volantem. Aby se hřeby zasekávaly do ledu efektivně, potřebujete dobrou trakci. Abyste byli rychlí, je důležité mít výkonný motor.“

 

 

 

 

Jean Claude Lefebvre, Peugeot Sport Communication,


 
 
Fotogalerie:   Švédská rallye 2004

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose