www.car.cz
 

Neznalost tratí na Sardínii by neměla být pro Ford nevýhodou
     25.4.2005 09:03 - tisková zpráva


Rally Italia - Sardinia (28.4. – 1. 5. 2005)

 

Po dvou zámořských soutěžích se šampionát WRC 2005 vrací do Evropy. Posádky týmu BP-Ford Toni Gardemeister/Jakke Honkanen a Roman Kresta/Jan Možný se budou seznamovat s šotolinovými tratěmi ostrova Sardinie. Nedostatek zkušeností by však pro ně neměl být během Italské rally (28. dubna – 1. května) nepřekonatelným problémem. V porovnání s minulým, premiérovým ročníkem připravili organizátoři velmi odlišné tratě.

Gardemeisterova loňská zkušenost se Sardinií neměla dlouhého trvání. Třicetiletý Fin odstoupil v premiérovém ročníku soutěže, kdy startoval za tým Škoda Motorsport, hned na úvodní rychlostní zkoušce. Díky experimentu se systémem SupeRally se druhý den sice na trať soutěže vrátil, i nadále jej však provázely problémy. Kresta na Sardinii nestartoval nikdy.www.luxurystrap.com

Více než tři čtvrtiny tratí rychlostních zkoušek v drsných horách na severu středozemního ostrova je nových. Organizátoři se pro letošní ročník snažili najít širší a rychlejší tratě. Zkušenosti získané během loňského podniku tak nebudou příliš využitelné. Gardemeister i Kresta absolvovali před seznamovacími jízdami pětidenní test, který jim pomohl charakter místních tratí lépe poznat.

V letošním roce se italský podnik mistrovství světa jede poprvé v první polovině sezóny. Podklad tratí rychlostních zkoušek je většinou tvrdý a na jeho povrchu leží jemná šotolina. Po prvních průjezdech však mohou vozy na trať vytahat kameny, povrch se může změnit a nebezpečí poškození vozu pak vzroste. Jarní termín může také přinést nepředvídatelné počasí. Případný déšť by podmínky na tratích dramaticky změnil a ovlivnil by zejména volbu pneumatik.

Tým BP-Ford by rád rozšířil rekordní sérii čtyřiceti osmi soutěží, na kterých alespoň jeden z vozů Ford Focus RS WRC dojel do cíle na bodovaných pozicích. Tato pozoruhodná bilance je výsledkem kombinace rychlosti a spolehlivosti těchto vozů. Šňůra úspěšných soutěží začala již na Rally Monte Carlo 2002 a je v celé historii šampionátu jedinečná.

Gardemeister s Focusem RS v barvách Castrolu se dělí po čtyřech ze šestnácti podniků mistrovství světa o čtvrté místo v šampionátu jezdců. Fin zatím bodoval na všech letošních soutěžích, ale připouští, že neví, co má od nadcházejícího podniku čekat. “Se soutěží mám málo zkušeností,“ říká Toni. “Něco jsem si tu vyzkoušel loni, když jsem mohl díky systému SupeRally absolvovat druhý den. Nebyl jsem ale bez problémů a tak to žádná velká výhoda není. Testování v oblasti konání soutěže je dobré pro poznání charakteru tratí. Nikdy to ale není stejné, jako když jedete konkrétní rychlostní zkoušku.

V letošním roce se pojede hodně nových úseků, takže nikdo nebude mít velkou výhodu. Tratě loňského ročníku byly úzké a na krajnicích bylo hodně kamenů. Myslím, že letošní soutěž bude rychlejší, ale to poznáme až v úterý a ve středu při seznamovacích jízdách."

Sebedůvěrou Romana Kresty otřásla havárie v shakedownu před Rally Nový Zéland. Osmadvacetiletý Čech se ale přes tento problém během testování rychle přenesl. “První ráno jsem jezdil opatrněji, ale brzy jsem se za volantem Focusu dostal do pohody. Během tří dnů jsme odvedli dobrou práci, což mojí sebedůvěru jen posílilo. Nehodu jsem již z hlavy úplně vytěsnil,“ řekl Roman.

“První den testů jsme zkoušeli různá nastavení podvozku, druhý den jsme experimentovali s nastavením diferenciálů a třetí den jsme testovali pneumatiky Michelin.www.cryo-watch.com Na jedné sadě jsem bez problémů absolvoval 72 kilometrů, což je před soutěží povzbudivé. Je obtížné poznat, jaké nastavení je nejlepší, protože jsem tady nikdy nezávodil. Cítím ale, že charakter místních tratí jsem poznal a snad vím, co mohu očekávat.

Soutěž je pro mě nová a mým cílem je hlavně poznávat tratě rychlostních zkoušek. Nebudu riskovat, protože čím více zkušeností s rychlostními zkouškami získám, tím lépe na tom budu v budoucnosti. Hrozně rád bych však získal pro BP-Ford body,“ dodal Kresta.

Italská rally má opět základnu ve městě Olbia na severovýchodě ostrova. Rychlostní zkoušky se jedou v horách na západ a na jih od města. Organizátoři se snažili najít širší a rychlejší tratě a itinerář soutěže je ze 78% nový. Deset ze sedmnácti rychlostních zkoušek se pojede poprvé a pouze jedna z nich je stejná jako v roce 2004. Čtvrteční slavnostní start a nedělní cíl bude hostit luxusní středisko Porto Rotondo, ležící na pobřeží Costa Smeralda. Zbytek soutěže se bude odehrávat kolem nového servisního areálu v centru Olbie.

Úvodní etapa zavede posádky na svahy Monte Tepilora a Punta sa Donna a také do přírodního parku Monte Olia. Většina kilometrů druhé etapy se pojede v horách Monte Lerno. Druhý den bude nejdelší a na jezdce během něj čeká 144,01 měřených kilometrů.

Jsou v nich započítány i dva průjezdy 38,77 km dlouhou rychlostní zkouškou Tandalo, nejdelší v celém podniku. Poslední etapa je zcela nová a většina jejích měřených kilometrů povede okolím starobylého města Tempio Pausania. Mimo jedné rychlostní zkoušky se letos všechny jedou dvakrát. Piloti si budou muset během soutěže poradit s 350,03 měřenými kilometry a celkem jich ujedou 1192,28.

 

 

 

Martin Linhart,

Internet: www.ford.cz

 

 


 
 
Fotogalerie:   Trucktrial Milovice 2005 od Josefa Svobody

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose