www.car.cz
 

Le Mans2009 se rozjela : Bezproblémový začátek pro naše jezdce
     14.6.2009 00:42 - tisková zpráva


Le Mans - Po bezproblémovém warm-upu AMR Eastern Europe připraven na odpolední start závod - (13.06.2009)
V 9:30 minut vyrazili účastníci letošního ročníku závodu 24 hodin Le Mans k rannímu warm-upu. Jeho hlavním cílem bylo ověření funkčnosti všech systémů v závodních vozech, neboť většina týmů v pátek v průběhu volného dne přistoupila k výměně motoru, spojky, převodovky, brzd a dalších komponentů. S modro-oranžovým Astonem Martinem LMP1 se startovním číslem 007 absolvoval třičtvrtěhodinový trénink nejmladší z jezdeckého tria stáje Aston Martin Racing Eastern Europe Jan Charouz.

Jezdec a tým v sobotním dopoledním tréninku ověřovali, jak vůz funguje po včerejší výměně důležitých částí, která je před startem 24h Le Mans nezbytná. Kromě toho trénovali novou strategickou variantu výjezdu z boxů a zajeli několik sad pneumatik určených pro závod.

„Úkolem dnešního warm-upu bylo ověřit, zda auto funguje správně, protože se všechno dělalo nové. Máme nový motor, nové brzdy, nová spojka a převodovka, prostě všechno. Konečně se nám podařilo vymyslet dobrý systém na rozjíždění při odjezdu z boxů. Tento systém eliminuje protáčení kol a pomáhá k rychlejšímu odjezdu. To se nám vážně hodí a ušetříme tím na rozjezdu minimálně deset vteřin,“ popsal Jan Charouz. „Také jsme zjistili, že naše strategie na vyjíždění do prostředního pruhu při lehkém ignorování ostatních aut, které projíždějí pit lane, nefunguje stoprocentně, protože nevíme, kdy další vůz odbočí do tohoto pruhu. Teď se nám stalo, že jsme předkem trochu ťuknuli o jiný vůz, ale aspoň jsme se z toho ponaučili a budeme si dávat větší pozor. Vyzkoušeli jsme také pneumatiky před závodem.“

Jezdce týmů Aston Martin Racing Eastern Europe i Aston Martin Racing čekala před polednem ještě autogramiáda. Po poledni následuje taktická porada týmu před závodem.

77. ročník závodu 24 hodin Le Mans startuje už dnes v 15 hodin. Posádka Jan Charouz, Tomáš Enge, Stefan Mücke do závodu odstartuje z 8.pozice, tedy ze čtvrté řady. Aston Martin LMP1 v modro-oranžovém kabátě společnosti Gulf byl ve čtvrteční kvalifikaci nejrychlejší ze všech vozů s benzinovým motorem a na startovním roštu před sebou bude mít pouze sedm výkonostně zvýhodněných dieselů Peugeot a Audi.

Le Mans - Bezproblémový začátek závodu katapultoval AMR Eastern Europe na pátou pozici - (13.06.2009)
Tým Aston Martin Racing Eastern Europe zvládl úvod 77. ročníku závodu 24h Le Mans skvěle! Po startu z osmé pozice se Stefan Mücke dokázal s vozem Aston Martin LMP1 se startovním číslem 007 probojovat až na čtvrtou příčku. Později sice klesl na páté místo, když jej předstihl jeden z dieselů dohánějících ztrátu, ovšem český tým nadále naprosto suverénně vládl průběžnému pořadí benzinových vozů.


77. ročník legendárního závodu 24 hodin Le Mans odstartoval dnes v 15 hodin za krásného letního počasí před naprosto zaplněnými tribunami a v neskutečné atmosféře. Tribuny podél startovní a cílové rovinky vřely už hodinu před startem, kdy areálem zněly hymny účastníků a skvělý francouzský komentátor vyprovokoval diváky k fandění, které si v ničem nezadalo s atmosférou největších fotbalových zápasů světa.

Za posádku Jan Charouz, Tomáš Enge, Stefan Mücke rozjížděl čtyřiadvacetihodinovku posledně jmenovaný německý závodník, který s modro-oranžovým vozem Aston Martin LMP1 ve slavném a tradičním designu společnosti Gulf startoval z osmého místa absolutně a prvního mezi vozy poháněnými dieselovým motorem.

Stefan Mücke začal skvěle. Už v prvním kole několikrát zkusil zaútočit na Alexandre Prémata s jedním ze tří továrních Audi a na rovince Mulsanne uspěl! Prosmýkl se před Francouze na sedmou příčku a postupně začal soupeři ujíždět. Za Prémata se navíc velmi rychle dotáhl Darren Turner s Astonem se startovním číslem 008. Brit dostal jezdce německého týmu pod tlak a ve třetím kole donutil rivala k chybě a výletu do kačírku. Astony se startovními čísly 007 a 008 se tak usadily na 7. a 8. pozici a po pěti kolech si vybudovaly už sedmnáctisekundový náskok před vozem týmu Speedy Sebah Racing kroužícím na 9. místě. Na šestého Rockenfellera s dalším dieselovým Audi v tu chvíli naopak ztrácely jen 4 sekundy.

Další drama v táboře soupeřů následovalo během prvních zastávek v boxech. Po výměně pneumatik u Peugeotu číslo 7 pustili mechanici francouzského týmu Pedra Lamyho ze stání právě v okamžiku, kdy k mechanikům zajížděl další Peugeot pilotovaný Jean-Christophem Boullionem. Došlo ke kontaktu a k poškození zadní části a levé zadní pneumatiky vozu číslo 7. Na rovince Moulssane z Peugeotu odpadlo velké množství velkých střepů karosérie a na trať musel vyjet safety car, aby traťoví komisaři mohli nepořádek odklidit.

Situace využili k zastávkám v boxech a dotankování paliva také jezdci týmu AMR Eastern Europe a Aston Martin Racing. Mechanikům modro-oranžovému týmu se dařilo podstatně lépe než jejich francouzským kolegům a Stefan Mücke se na trať vrátil na páté pozici. Darren Turner se posunul na šestou příčku. Žluté fáze využily k zastávkám v boxech také další týmy a Stefan Mücke s vozem Aston Martin LMP1 týmu AMR Eastern Europe se díky tomu posunul na skvělé 4. místo!

Těsně před uplynutím první hodiny se začalo závodit znovu. Stefan Mücke si při restartu vyšlápl na Mikea Rockenfellera s dieselovým Audi a probil se na třetí příčku. Německého jezdce sice za svými zády dlouho neudržel, nadále ovšem pokračoval ve skvělých výkonech na čtvrté pozici následovaný Darrenem Turnerem s druhým továrním Astonem. Britský jezdec se brzy dostal do souboje s Marcem Geném s Peugeotem, čehož Stefan využil a začal dvojici za svými zády po desetinkách sekundy ujíždět.

Darren Turner ale Geného za svými zády neudržel, Španěl šel v 18. kole na 5. pozici a začal stíhat zatím čtvrtého Stefana Mückeho, kterého o kolo později předjel. Německý jezdec týmu Aston Martin Racing Eastern Europe dál bojoval jako lev, s továrním Peugeotem se držel v kontaktu a začal se naopak vzdalovat Turnerovi na 6. příčce. Před nejbližšími pronásledovateli měly oba tovární Astony po 80 minutách závodění už přibližně dvouminutový náskok!

Přesně po hodině a půl zamířil Stefan Mücke do boxů k druhé plánované zastávce, která proběhla zcela hladce a bondovská 007 se vrátila na trať na páté pozici těsně před týmovým kolegou Turnerem. Brit ale v této fázi zajížděl v jednotlivých kolech časy přibližně o dvě až tři desetiny rychlejší než Němec a byl doslova nalepen za zadní částí sesterského vozu. V devětadvacátém kole ale Mücke „zatáhl“ a zvýšil svůj náskok před Turnerem na 2 sekundy.

Po dvou hodinách závodu držely tovární Astony stále páté a šesté místo průběžného pořadí. Stefan Mücke na pátém místě ztrácel na čtvrtého Mc Nishe (Audi #1) 17 sekund, Turner zaostával za týmovým kolegou o 7,5 s, ale před sedmým Tinseauem (Pescarolo #16) měl k dobru už dvě a půl minuty! Tým Aston Martin Racing tak v úvodu s naprostou převahou vládl hodnocení benzinových vozů a jako jediný dokázal držet krok s dieselovými prototypy.

Po dvou a čtvrt hodinách zajely tovární Astony ke třetí plánované zastávce. Nejprve k mechanikům zamířil vůz s číslem 008, za jehož volant usedl Jos Verstappen, o kolo později zastavil v boxech také Stefan Mücke, kterého v kokpitu „českého“ Astonu vystřídal Tomáš Enge. Oba vozy v barvách společnosti Gulf také poprvé měnily pneumatiky. Pitstop proběhl v obou případech bezchybně a modro-oranžové speciály se do závodu vrátily v nezměněném pořadí na pátém a šestém místě.

Ve skvělých výkonech pokračoval v následujících minutách také Tomáš Enge, jenž si postupně upevňoval pátou pozici a před šestým Verstappenem s dalším Astonem si vybudoval přibližně osmisekundový náskok. Vedoucí Peugeoty a Audi ovšem oběma Astonům uskočily kvůli agresivnější strategii. Oba favorizované týmy totiž budou střídat jezdce a měnit pneumatiky až po čtyřech stintech.

„Nepřekvapilo nás, že Audi a Peugeoty jedou čtyři stinty s jedním jezdcem a na jedné sadě pneumatik, věděli jsme to. Ale sami jsme chtěli mít jistotu. Teď zjistíme, jak pneumatiky vypadají, pak uvidíme. Zatím bylo vše velmi dobré, jsme pátí a šestí, což je skvělé a já sám jsem to v této fázi závodu nečekal. Auto fungovalo dobře, všechno bylo ok, nemáme žádné problémy,“ zhodnotil úvodní část závodu krátce po vystoupení z vozu Stefan Mücke. 

Průběžné pořadí po 3 hodinách závodu naleznete ZDE
Průběžné pořadí
po 2 hodinách závodu naleznete ZDE
Průběžné pořadí 
po hodině závodu naleznete ZDE 

SESTAVA ASTON MARTINU PRO 24H LE MANS 2009:

007 AMR Eastern Europe Jan Charouz (CZE)
Tomáš Enge (CZE)
Stefan Mücke (GER)
008 Aston Martin Racing Anthony Davidson (GBR)
Jos Verstappen (NED)
Darren Turner (GBR)
009 Aston Martin Racing Stuart Hall (GBR)
Peter Kox (NED)
Harold Primat (SUI)


Kompletní startovní listinu naleznete ZDE
Výsledky warm-upu naleznete ZDE

LIVE TIMING můžete sledovat ZDE



ČASOVÝ HARMONOGRAM 77. ROČNÍKU 24H LE MANS 2009:

STŘEDA 10. ČERVNA
18:00 - 24:00 volný trénink
ČTVRTEK 11. ČERVNA
19:00 - 21:00 kvalifikace 1
22:00 - 24:00 kvalifikace 2
PÁTEK 12. ČERVNA
10:00 - 20:00 prohlídka boxů
18:00 - 19:00 přehlídka jezdců
SOBOTA 13. ČERVNA
08:30 - 09:15 warm-up
15:00 start závodu
NEDĚLE 14. ČERVNA
15:00 cíl závodu




UŽITEČNÉ ODKAZY

Oficiální stránky týmu Aston Martin Racing www.astonmartinracing.com
Oficiální stránky Charouz Racing System www.racing-charouz.cz
Oficiální stránky společnosti Prodrive www.prodrive.com
Oficiální stránky Jana Charouze www.jan-charouz.cz
Oficiální stránky Tomáše Engeho www.tomas-enge.cz
Oficiální stránky Stefana Mückeho www.stefan-muecke.jgsm.de
Blog posádky Charouz, Enge, Mücke http://007astonmartin.sblog.cz/
Blog posádky Charouz, Enge, Mücke (anglicky) http://twitter.com/astonmartin007
Oficiální stránky 24h Le Mans www.lemans.org

BPA


 
 
Fotogalerie:   První foto z Le Mans 2009 - Jarek Janiš a Spyker, foto týmu Petr Frýba

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose