www.car.cz
 

Aleš Loprais s Tatrou dál honí velmi rychlé Kamazy
     9.9.2009 00:55 - tisková zpráva


Hedvábná stezka: Aleš Loprais s Tatrou honí Kamazy a zůstává ve hře o čelní příčky

I po dobrodružství v kazašské stepi zůstává Aleš Loprais ve hře o čelní příčky

Etapa do Bejneu podle očekávání znamenala změny v celkovém pořadí. Po skvělém úvodu a problémech s dodávkou paliva ji Aleš Loprais nakonec dokončil na 5. místě a stejnou pozici zaujímá i celkově. Štěstí v neštěstí nakonec pomohlo a Aleš zůstává nejen v soutěži, ale i na solidní příčce, která je do dalších etap kvalitním základem.

Etapu prolétl ze všech nejrychleji dakarský vítěz Kabirov s rychlostním průměrem blízko ke 100 km/h a časem, který by mezi osobními vozy stačil na páté místo. Rychlejší byly jen tovární Volkswageny. Přes oba kontrolní body v průběhu etapy však byla situace nadmíru vyrovnaná. Kabirov vyrazil vpřed hned od začátku, ale časy jeho, Čagina i de Rooye byly velmi blízko sebe. Před Aleše Lopraise se na CP1 dostala trojka "sborné" Mardějev, ale do druhého kontrolního bodu mu Aleš náskok stáhl a dokonce na něj získal několikaminutový náskok a upevnil si čtvrtou příčku, ovšem se ztrátou v etapě pouze 3:40 minuty na Čagina.

Závěrečná pasáž etapy výrazně zamíchala s rozestupy. Zatímco Kabirov jel jako k ohni a získal postupně mírný náskok na Čagina i de Rooye, Aleš Loprais zaznamenal ztrátu zhruba 45 minut a zůstal pátý jak v etapě, tak i celkově. Mardějev se v celkovém pořadí dostal před něj, byť jen o 8 minut. I ve zbytku první desítky byla na CP2 situace vyrovnaná, vždyť Macík i de Rooy senior dojížděli jen pár minut za žlutou Tatrou. I pro ně však závěrečná pasáž speciálky znamenala citelné zdržení.

V celkovém pořadí soutěže se jako přes kopírák opakuje situace z letošního Dakaru. Vede Čagin, s jen minimálním náskokem před Kabirovem, těsně sledování útočícím Gerardem de Rooyem. Mardějev sice kontroluje nyní čtvrtou pozici, ale jen těsně sledován Alešem Lopraisem. Všichni za Alešem, počínaje Janem de Rooyem, mají celkovou ztrátu už přes hodinu, ale dost malou na to, aby byli "na dostřel" útoku na vyšší pozice. V relativně "bezpečných vodách" tak nyní pluje jen vedoucí trio, které postupně své postavení upevňuje, ostatně jako na Dakaru. Největším překvapením dne je šesté místo Němce Behringera na sériovém MANu.

Co se tedy vlastně v kazašské stepi přihodilo? Dejme slovo přímo Alešovi: "Opravdu krásná etapa, jakoby pravá dakarská, a také jaksepatří pekelná! První dvě třetiny šly výborně, na vedoucího Čagina jsme udržovali jen minimální ztrátu pár minut. Prach si sedl a od druhé poloviny jsme měli čistý výhled, chtěli jsme zaútočit na čelní pozice. Jenže zhruba 170 kilometrů před cílem jsme v kabině ucítili naftu a zaznamenali extrémní úbytek paliva.

Když jsme zastavili, odhalili jsmeprasklou hadici přívodu paliva, což by nebylo tak hrozné, jako zdrcující zjištění, že nemáme naftu na dojetí do cíle. Přepli jsme na úsporný režim, vynuli pohon 4x4 a jeli jen s pohonem zadních kol. Nafty bylo i tak málo a zdálo se, že závod je pro nás ztracen. Hlavou běhaly myšlenky, co všechno do nádrží nalejeme, abychom vůbec dojeli, moc toho na autě totiž nevezeme."

Když bylo nejhůř, zjevila se pomoc z místních zdrojů, jako pohádkový kouzelný dědeček: "Po chvíli se uprostřed kazašské stepi z naprosto nepochopitelných důvodů objevily dva kamiony a shodou okolností cisterny, které převážejí palivo! Obě byly prázdné! Řidiče jsme přemlouvali tak dlouho, až nám dovolil si z jeho nádrže vzít 45 litrů nafty. Tu jsme ovšem královsky zaplatili, ale v tu chvíli bychom za ni dali vše, co na autě vezeme! Nakonec to klaplo, do cíle jsme dojeli. Ztratili jsme přes půl hodiny, což vzhledem k okolnostem není tak moc, bylo to velké štěstí. Ten kamion má v maximálních rychlostech, kterými jezdíme, spotřebu až 120 litrů na 100 kilometrů, v nádrži nezbylo snad ani 5 litrů a byli jsme v cíli."

Co dodat? Na průběh účinkování posádky v soutěži má vliv spousta okolností, od výkonu vozu, jeho připravenosti, kvality posádky i komponent až po určující povrch. Ale štěstí jako nekvantifikovatelný element hraje v dálkových maratónech obrovskou roli, někdy klíčovou. Tu se přikloní na misku vah negativní a stáhne závodníka dolů, tu naopak. V případě Aleše Lopraise dnes platilo to druhé. A situace v celkovém pořadí není vůbec beznadějná.

Sledujte sestřih dnešní etapy na programu ČT4 Sport ve 22:10 hod.

Jiří Vintr




4. etapa, Uralsk - Bejneu

Č. Posádka Nat. Vůz Čas
1. 201 Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 05:54:07
2. 204 Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326 +0:10:02
3. 202 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Trakker 4x4 +0:16:53
4. 207 Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov RUS Kamaz 4326 +0:34:00
5. 203 Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZE/SVK Tatra 815 4x4 +0:47:12
6. 213 Matthias Behringer, Hugo Kupper, Siegfried Schadl D MAN 18.284 +0:53:20
7. 205 Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd NL/B Iveco Trakker 4x4 +0:54:40
8. 218 Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec RUS MAN TGA 18.480 +1:03:57
9. 206 Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina CZE LIAZ 111.154 +1:12:20
10. 215 Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov RUS Kamaz 4326 +1:15:43


Celkové pořadí po 4. etapě:

Č. Posádka Nat. Vůz Čas
1. 204 Vladimir Čagin, Sergej Savostin, Ildar Šajsultanov RUS Kamaz 4326 09:52:15
2. 201 Firdaus Kabirov, Andrej Mokjejev, Anatolij Tanin RUS Kamaz 4326 +0:02:33
3. 202 Gerard de Rooy, Tom Colsoul, Darek Rodewald NL/B/PL Iveco Trakker 4x4 +0:09:25
4. 207 Ilgizar Mardějev, Stanislav Pogožih, Andrej Karginov RUS Kamaz 4326 +0:43:24
5. 203 Aleš Loprais, Milan Holáň, Jaro Miškolci CZE/SVK Tatra 815 4x4 +0:51:49
6. 205 Jan de Rooy, Yvo Geusens, Peter Van Eerd NL/B Iveco Trakker 4x4 +1:12:37
7. 215 Eduard Nikolajev, Vjačeslav Mizjukajev, Ajrat Israfilov RUS Kamaz 4326 +1:24:29
8. 213 Matthias Behringer, Hugo Kupper, Siegfried Schadl D MAN 18.284 +1:31:23
9. 206 Martin Macík, Martin Macík jr., Josef Kalina CZE LIAZ 111.154 +1:44:17
10. 218 Jakov Mechtijev, Igor Kozlov, Viktor Kupovec RUS MAN TGA 18.480 +1:47:08



Loprais Tatra Team

Interim standings after Leg 04, Uralsk (KZ) ? Beyneu (KZ)
580.95 km/877.53 km SS 05/total

Pos. Team, Vehicle, Leg 04, Total time
1 Nasser Al-Attiyah/Timo Gottschalk (Q/D), Volkswagen Race Touareg 2, 5h 14m 58s (3), 8h 32m 00s
2 Carlos Sainz/Lucas Cruz (E/E), Volkswagen Race Touareg 2, 5h 13m 05s (1), + 2m 03s
3 Mark Miller/Ralph Pitchford (USA/ZA), Volkswagen Race Touareg 2, 5h 13m 25s (2), + 8m 33s
4 Giniel de Villiers/Dirk von Zitzewitz (ZA/D), Volkswagen Race Touareg 2, 5h 16m 17s (4), + 11m 57s
5 Christian Lavieille/Jean-Michel Polato (F/F), Nissan, 5h 54m 11s (5), + 1h 03m 22s
6 Matthias Kahle/Thomas Schünemann (D/D), Honda, 5h 59m 26s (7), + 1h 14m 43s
7 Philippe Gache/Fabrice Gordon (F/F), SMG, 5h 59m 10s (6), + 1h 37m 39s
8 Bernard Errandonea/Jean-Pierre Garcin (F/F), SMG, 6h 28m 32s (11), + 1h 45m 43s
9 Ruslan Misikov/Konstantin Zhiltsov (RUS/RUS), Nissan, 6h 22m 09s (10) + 1h 45m 45s
10 Maris Saukans/Didzis Zarnis (LV/LV), OSC, 6h 17m 57s (9), + 1h 51m 57s



The Silk Way Rally 2009 on TV, on Eurosport
Wednesday, 09 Sep 09
08.30 ? 08.45 Leg 4
12.55 ? 13.10 Leg 4 (rerun)

The Silk Way Rally 2009 on TV, on n-tv
The news channel n-tv carries daily reports on the Silk Way Rally in its newscasts at 8.00, 10.00, 12.00, 14.00 and 18.00 hrs.

Information on the Silk Way Rally: http://www.silkwayrally.com  


 
 
Fotogalerie:   Hedvábna stezka 2009 - 2 den, foto týmu M. Janáček

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose