www.car.cz
 

Málo nahuštěné pneumatiky - zbytečný problém pro životní prostředí
     27.5.2008 11:48 - tisková zpráva


Nové výsledky bezpečnostní kampaně “Přemýšlej, než vyjedeš” ukazují, že každý osmý motorista jezdí s vysokým bezpečnostním rizikem.
Důsledky jsou dramatické: 38 % motoristů v Evropské unii ohrožuje vlastní bezpečnost tím, že jezdí na nedostatečně nahuštěných pneumatikách a každý osmý motorista podstupuje vysoké riziko pramenící ze snížené životnosti v důsledku kritického podhuštění pneumatik.
 
Kromě toho se kvůli tomu každý rok předčasně vyhodí 40 milionů pneumatik a zbytečně se spálí 5,3 miliardy litrů paliva s celkovými náklady ve výši 10,6 miliardy eur a do atmosféry se vypustí 12,3 milionu tun CO 2. Mimo to mělo 16 % kontrolovaných pneumatik hloubku dezénu pod zákonem přípustnou hranicí 1,6 mm, což dále zvyšuje bezpečnostní rizika.
 
To jsou závěry z loňského ročníku bezpečnostní kampaně “Přemýšlej, než vyjedeš”, během níž bylo v 19 zemích EU zkontrolováno 38 867 osobních vozů.
 
Bezplatné kontroly prováděla firma Bridgestone u nákupních center a na veřejných parkovištích. Jsou součástí celosvětové bezpečnostní kampaně “Přemýšlej, než vyjedeš”, kterou pořádá koncern Bridgestone od roku 2005 ve spolupráci s Nadací FIA (Fédération Internationale de l’Automobile/Mezinárodní automobilová federace) a národními automobilovými kluby.
 
Málo nahuštěné pneumatiky a nepřípustná hloubka dezénu ohrožují bezpečnost

Výsledky dokládají, že mnozí motoristé netuší nic o přirozené ztrátě tlaku vzduchu v pneumatice, k níž dochází úplně stejně jako u fotbalového míče, a o nebezpečí, jemuž se vystavují při jízdě s nesprávně nahuštěnými pneumatikami. S klesajícím tlakem vzduchu v pneumatice prudce stoupá pravděpodobnost ztráty kontroly nad vozidlem a nebezpečí smyku.
 
Ze všech zkoumaných pneumatik mělo 33 % hloubku dezénu na hranici zákonem předepsaného minima 1,6 mm či dokonce ještě menší. U vozidla obutého do takových pneumatik se začíná akvaplaning projevovat v rychlosti o 40 % nižší.
 
Malý tlak v pneumatikách se také velmi negativně projevuje na jejich životnosti, protože dochází k extrémnímu namáhání jejich ramen a značnému zahřívání v důsledku deformací bočních stěn. Motoristé, u jejichž vozů byl zjištěn extrémně nízký tlak v pneumatikách, riskují v důsledku působení těchto faktorů defekt pneumatiky.
 
 
Zbytečné emise významně zatěžují životní prostředí

Neméně dramatické jsou důsledky provozu s málo nahuštěnými pneumatikami pro životní prostředí. Tlak vzduchu v pneumatikách významně ovlivňuje velikost valivého odporu, který patří mezi klíčové faktory určující velikost spotřeby paliva. V závislosti na typu silnice a na jízdním stylu představuje valivý odpor 18 až 26 % celkové hodnoty jízdních odporů působících na vůz. Protože nízký tlak vzduchu v pneumatikách zvyšuje valivý odpor, ovlivňuje tím také spotřebu paliva a množství emisí.
 
Na základě údajů z roku 2007 vypočetlo Evropské technické středisko koncernu Bridgestone, že 38 % vozů provozovaných s podhuštěnými pneumatikami zbytečně spotřebuje 5,3 miliardy litrů paliva v ceně 7 miliard eur. Za jeden rok! V konečné bilanci stojí samozřejmě také 12,3 milionu tun CO 2 vypuštěných zbytečně do atmosféry. To odpovídá zvýšeným emisím ve výši 4,6 g CO 2/km pro každý vůz provozovaný na evropských silnicích! 

Bridgestone pokračuje v bezpečnostní kampani také v roce 2008
 
Bezpečnostní kampaň “Přemýšlej, než vyjedeš” si klade za cíl zvýšit bezpečnost silničního provozu důrazem na jednoduchá pravidla, mezi něž patří také správná kontrola a údržba pneumatik. Ta zabere jen několik okamžiků a dokáže zachraňovat životy. Aktivity v Evropě se zaměřují na šíření letáků s doporučeními pro bezpečnou jízdu, rozdávání milionů měřičů tlaku a hloubky dezénu a demonstraci účelu bezpečnostních pásů pomocí nárazových simulátorů, které dává firma Bridgestone veřejnosti k dispozici na Velkých cenách F1 a na autosalonech.
 
Firma Bridgestone je přesvědčena, že tato iniciativa pomůže zlepšit povědomí o důležitosti pravidelné kontroly stavu pneumatik, a proto bude v roce 2008 pokračovat v bezplatných bezpečnostních kontrolách. Cílem marketingové komunikace je přesvědčit spotřebitele, aby se pro ně pneumatiky staly místo nenadálého výdaje plánovanou investicí do bezpečnosti. Správná kontrola a údržba pneumatik snižuje náklady, emise – a především zachraňuje životy.

Z celosvětového počtu 1,2 milionu obětí dopravních nehod jich každý rok připadá 50 tisíc na 25 členských států Evropské unie.
 
Bezpečnostní kampaň “Přemýšlej, než vyjedeš” se pravidelně koná také v České republice, a to od roku 2005. V letech 2005 a 2006 bylo celkově zkontrolováno 2498 automobilů, z nichž mělo zbývající hloubku dezénu pod zákonnou hranicí 4,9 % kontrolovaných vozů a na hranici zákonného minima (1,6 až 3,2 mm) 9,2 % vozů. Nízký tlak v pneumatikách mělo 43,3 % kontrolovaných vozů, kriticky nízký (pod 1,5 baru) 2,4 % vozů a naopak příliš vysoký (nad 2,7 baru) 10,9 % vozů.
 
V loňském roce si nechalo zkontrolovat stav svých pneumatik 1940 řidičů, u nichž byla ve 12,8 % případů shledána zbývající hloubka dezénu na hranici zákonného minima a každý dvacátý vůz nevyhověl v tomto ohledu předepsanému limitu 1,6 mm. S nízkým tlakem v pneumatikách bylo na cestě 23,6 % řidičů, kriticky nízké hodnoty byly naměřené ve 4 % případů a 4,9 % vozů jezdilo na vysoce přehuštěných pláštích.
 
PR
 
 
Klíčová fakta a údaje k celoevropské kampani « Přemýšlej, než vyjedeš »
 
 
  1. Rozsah kampaně
 
 
 

 
2005
 
 
zkontrolováno 8.700 vozů
 
10 zemí
 
2006
 
 
zkontrolováno 20.300 vozů
 
19 zemí
 
2007
 
 
         zkontrolováno 38.867 vozů
 
19 zemí

 
 
 
  1. Nejdůležitější výsledky z roku 2007
 
 

 
 
Tlak v pneumatikách
 
 
 
 
 
v      38 % všech kontrolovaných pneumatik nebylo dostatečně nahuštěno (a 16 % z nich mělo kriticky nízké hodnoty tlaku)
v      každý osmý motorista jezdí s vysokým rizikem poškození pneumatiky v důsledku jejího podhuštění.
 
 
 
 
 
Opotřebení v důsledku nízkého tlaku
+
hloubka dezénu pneumatiky
 
 
 
 
 
v      16 % kontrolovaných pneumatik vykazovalo zkrácení životnosti o 40 % v důsledku podhuštění
v      16 % kontrolovaných pneumatik mělo hloubku dezénu pod zákonem stanovenou nejnižší hranicí 1,6 mm.
 
 
 
 
 
Důsledky jízdy s podhuštěnými pneumatikami pro životní prostředí
 
 
 
 
v      40 milionů pneumatik se vyhodí předčasně, což odpovídá zbytečným nákladům ve výši 3,6 miliardy eur/rok.
v      18-26 % celkových jízdních odporů vozidla připadá na valivý odpor pneumatik.
v      38 % kontrolovaných řidičů jezdí se zvýšenou spotřebou paliva v důsledku nízkého tlaku v pneumatikách, čímž se
v      zbytečně utratí 7 miliard eur za 5,3 miliardy litrů navíc spáleného paliva.
Znamená to také zvýšení emisí CO2 o 12,3 milionu tun.
v      To odpovídá situaci, v níž by každý vůz provozovaný na evropských silnicích měl emise CO2 zvýšené o dalších 4,6 g/km!
v      Celkové zvýšení nákladů zahrnující rychlejší opotřebení pneumatik a větší spotřebu paliva dosahuje částky 10,6 miliard eur za rok.


 
 
Fotogalerie:   Krásné autobusy na výstavišti (BMUE 08), foto Phen

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose