www.car.cz
 

O nehodách s majorem Humlem
     10.12.2004 16:51 - tisková zpráva


Rozhovor s majorem Mgr. Stanislavem Humlem

Vedoucí odboru dopravní policie PČR správy Středočeského kraje

 

Jaká je nejčastější příčina nehody autobusu?

Řidiči autobusů nemají mnoho nehod, dokonce ve Středočeském kraji jsme letos zaznamenali výrazný pokles v nehodovosti řidičů autobusů. Přesto nebezpečné jsou nehody z únavy, tedy stavu, kdy řidič v době sezóny málo odpočívá a vlivem únavy má pomalejší reakce. Proto vyžadujeme dodržování bezpečnostních přestávek, tedy maximální doby jízdy, ale i odpočinku mezi směnami a dlouhého odpočinku jednou týdně.

 

Které dopravní přestupky řidiči autobusů nejčastěji tropí?

Kontrolujeme záznamy průběhu jízdy, kde se dá vyčíst rychlost jízdy, doba jízdy a dodržování právě výše uvedených přestávek a dnes jsou u řidičů z povolání tedy i u řidičů autobusů asi nejčastěji pokutovány právě přestupky vyplývající z nedodržení těchto zásad.

 

Jaký je obecný stav kontrol tachografů, alkoholu v krvi a technického stavu autobusů?

Velmi jsme přitvrdili, nárůst dopravy na silnicích může každý posoudit sám, na hlavních silničních tazích je to nárůst čtyřicetiprocentní. Zjišťujeme všechny typy přestupků, včetně alkoholu za volantem. Nutno přiznat, že u řidičů autobusů opravdu v minimální míře.

 

Kolik lidí může při jízdě autobusu stát v uličce?

Je to dáno zápisem v technickém průkazu, tedy homologací vozidla a je to individuální podle typu vozidla. Osoba s řidičským oprávněním typu „B“ pak může převážet maximálně osm osob, s řidičem tedy devět.

 

Setkávají se policisté s neodpovědnými řidiči osobních dodávek, kteří si neuvědomují že mají zodpovědnost za převážené osoby?

Morálka těchto řidičů je srovnatelná s ostatními kategoriemi řidičů.

 

Máte nějakou vlastní zkušenost s nehodami autobusů?

Ano. Věřte mi, že není nic příjemného být na místě nehody autobusu. Uvědomujete si v ten okamžik jak odpovědné je toto povolání vozit lidi a jak některé firmy tuto práci špatně platí.

Může policie zastavit, resp. pokutovat či kontrolovat řidiče autobusu MHD, tramvaje či trolejbusu?

Ano, stejně jako u ostatních. Není rozdíl.

 

Existují pro tyto řidiče, ale i dálkové řidiče autobusů psychologické kurzy či profesionální školení?

Ano. Řidiči z povolání procházejí pravidelným školením řidičů, které je přesně upraveno předpisy podle druhu činností.

 

Jaká je povinná výbava autobusů a na co vše musí řidič dát při přepravě pozor?

Výrazný rozdíl ve výbavě autobusů je oproti menším vozidlům v lékárničce. Podle počtu cestujících je upraveno množství zdravotnického materiálu. V ostatní výbavě není rozdíl.

 

Je technický stav českých autobusů srovnatelný se zahraničními? Ze kterých zemí mají autobusy nejhorší „pověst“?

Vozový park autobusů se v České republice za poslední roky hodně zlepšil. Ze zahraničních autobusů mají potíže s technickým stavem, ale i dodržováním mezinárodních předpisů, řidiči z Ukrajiny, a někdy i z Turecka.

 

Vzpomeňme na tragédii u Nažidel. Dá se říci, že dvoupatrové autobusy jsou více nebezpečné než jednopatrové?

Překvapilo mě, že autobus u Nažidel nebyl vybaven rámem, který by při přetočení na střechu zabránil devastaci celého patra.

 

Jak vnímáte problém „přesčasů“ – faktu, že dopravci nutí řidiče k nonstop jízdám?

Jde o zásadní problém. Proto děláme kontroly dodržování bezpečnostních přestávek. Pravdou je fakt, že ve dvou řidičích se za dodržování pravidel dá dojet opravdu daleko a nedojde k porušení žádné normy. Příkladem je trasa Praha – Londýn.

 

 

 



 
© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose