www.car.cz
 

Průzkum veřejného mínění – obavy řidičů a technologie RunOnFlat
     22.6.2006 17:25 - tisková zpráva


V roce 2005 realizovala nezávislá agentura KRC Research průzkum veřejného mínění týkající se obav řidičů a technologie RunOnFlat. Průzkum byl proveden telefonicky v 16 zemích (Rakousku, Belgii, České republice, Dánsku, Francii, Německu, Itálii, Nizozemsku, Polsku, Rusku, Jihoafrické republice, Španělsku, Švédsku, Švýcarsku, Turecku a Velké Británii) a celkem se ho zúčastnilo 9252 řidičů od 18 do 74 let (přinejmenším 500 v každé zemi). Podmínkou účasti  respondentů ve výzkumu byl platný řidičský průkaz a roční řidičské zkušenosti.

Z tohoto výzkumu veřejného mínění vyplývá, že 3 ze 4 řidičů se více bojí zranění při automobilové nehodě, než že se stanou obětí teroristického útoku či havárie letadla. Na cestách se Evropané více obávají poškození pneumatiky (73 %) než toho, že by jim došel benzin (49 %), což se dá vysvětlit tím, že 64 % řidičů má již s defektem pneumatiky své osobní zkušenosti. Z průzkumu rovněž vyplývá, že bezpečnostní pneumatiky, jako jsou pneumatiky RunOnFlat od společnosti Goodyear – tedy pneumatiky, s nimiž se dá jezdit i po jejich defektu – obsadily mezi evropskými řidiči první místo na seznamu nejžádanějších automobilových doplňků. Osmadvacet procent jich uvádí, že kdyby si mohli vybrat, zvolili by si právě tyto pneumatiky před protiblokovacím systémem brzd ABS (17 %), bočními airbagy a GPS navigací (13 %). Celých třiadevadesát procent evropských řidičů uznává, že s bezpečnostními pneumatikami by se za jízdy cítili mnohem bezpečněji. Podle očekávání se poškození pneumatiky více obávají ženy: 82 % oproti 67 % mužů. 

„Z našeho výzkumu, jehož se zúčastnilo 9250 řidičů v 16 zemích, jasně vyplývá poptávka po této nové bezpečnostní technologii. Ve spolupráci s výrobci automobilů se staráme o to, aby pneumatikami s technologií RunOnFlat byly vybaveny všechny nové modely,“ komentuje Paul Joosten, Sales and Marketing Director – consumer tires, Goodyear European Union. „Usilujeme o to, aby se bezpečnostní technologie RunOnFlat stala v budoucnosti stejně standardní součástí vybavení nových vozidel, jako je ABS.“


Obavy spojené s každodenním životem
Na otázku, čeho se nejvíc ve svém každodenním životě obávají, evropští řidiči v drtivé většině odpovídají: zranění při autonehodě (75 % respondentů). Dále se bojí toho, že se jim vozidlo porouchá na nebezpečném místě (68 %), a o třetí místo se dělí další dvě obavy: že budou oloupeni na ulici a že se stanou obětí teroristického útoku (62 %). Méně už se strachují, že snědí něco škodlivého (56 %), spadne s nimi letadlo (54 %), zastaví je policie (30 %) nebo narazí na pavouka (23 %).

Zajímavé výsledky přináší srovnání podle pohlaví. Ženy jsou podle všeho mnohem úzkostlivější: největší obavy mají ze zranění při automobilové nehodě (81 %) či z poruchy automobilu na nebezpečném místě (77 %). Mnohem víc se jich také bojí oloupení na ulici a teroristického útoku (70 %), dokonce i zřícení letadla, v němž by cestovaly (62 %). Muži se stejně jako ženy nejvíce strachují o bezpečí v autě (72 %), podle očekávání jsou však mnohem stoičtější a vyjadřují mnohem méně obav, že by se výše uvedené mohlo stát právě jim. Oloupení na ulici (57 %), teroristický útok (57 %) a havárie letadla, v němž cestují (50 %), to vše je znepokojuje mnohem méně než ženy.

Strach z toho... Celkem Muži Ženy
že se zraní při autonehodě 75 % 72 % 81 %
že se jim auto porouchá na nebezpečném místě 68 % 63 % 77 %
že je někdo oloupí na ulici 62 % 57 % 70 %
že se stanou oběťmi teroristického útoku 62 % 57 % 70 %
že sní něco škodlivého 56 % 53 % 60 %
že s nimi spadne letadlo 54 % 50 % 62 %
že je zastaví policie 30 % 25 % 36 %
že narazí na pavouka 23 % 14 % 36 %

Co se týče předcházení možných rizikových situací, jsou na tom lépe ženy, které berou v každodenním provozu bezpečnost mnohem vážněji a ve větší míře než muži podnikají preventivní opatření k zajištění svého bezpečí – například se za tmy vyhýbají špatně osvíceným čtvrtím (56 % žen oproti 37 % mužů), vždy za sebou zamykají vchodové dveře, přestože jsou doma a vzhůru (52 % žen oproti 46 % mužů) a vždy zamykají dveře od auta, když řídí (32 % žen oproti 25 % mužů).

 Celkem Muži Ženy
Vždy vyhodí jídlo po datu spotřeby 60 % 58 % 62 %
Vždy zamykají domovní dveře, i když jsou doma a vzhůru 48 % 46 % 52 %
Nechodí špatně osvětlenými čtvrtěmi 44 % 37 % 56 %
Vždy při řízení zamykají dveře od auta 28 % 25 % 32 %

Obavy spojené s řízením
Z výzkumu vyplývá, že řidiči se více obávají defektu pneumatiky na rušné silnici (73 %) a poruchy automobilu v nepříliš bezpečné městské čtvrti (70 %) než toho, že by jim došel benzin (49 %). Více než 8 z 10 žen (83 %) se nejvíce obává poruchy automobilu v nepříliš bezpečné čtvrti, na rozdíl od mužů, jichž se této eventuality bojí 6 z 10 (63 %). Osmdesát dva procent žen (oproti 67 % mužů) se taktéž obává defektu pneumatiky na rušné silnici. Rozdíl v názorech mezi pohlavími je nejmenší v případě obav z toho, že jim dojde benzin: tato představa straší 58 % žen a 45 % mužů.

 Celkem Muži Ženy
Kdyby se jim na rušné silnici poškodila pneumatika 73 % 67 % 82 %
Kdyby měli poruchu v nepříliš bezpečné městské čtvrti 70 % 63 % 83 %
Kdyby jim došel benzin 49 % 45 % 58 %


V otázce zkušeností s nepříjemnými situacemi za volantem hovoří výzkum samozřejmě pro starší řidiče, kterým se víckrát než mladším řidičům stalo, že zažili srážku s jiným autem či defekt pneumatiky v dopravní špičce na rušné silnici. Lidé ve věkové skupině 18-34 zase ochotněji než věková skupina po pětapadesátce na sebe prozradí, že se někdy ztratili.

 Celkem 35-54 Starší (55+) Mladší (18-34)
Ztratili se 38 % 38 % 32 % 42 %
Zažili srážku s jiným autem 39 % 41 % 41 % 36 %
Měli defekt pneumatiky v dopravní špičce na rušné silnici 27 % 29 % 30 % 25 %


Za povšimnutí stojí i to, že 9 % řidičů přiznává, že za volantem již někdy usnuli, přičemž muži jsou s 11 % v tomto nešvaru „lepší“ než ženy s 5 %. Ženy (89 %) bývají (81 %) spokojenější s partnerovými řidičskými schopnostmi, než je tomu naopak.

Defekt pneumatiky
Šest z deseti Evropanů (64 %) uvádí, že už nejméně jednou měli defekt pneumatiky (muži 69 %, ženy 55 %). Starší věkové skupiny (mezi 35-54letými 66 % a lidmi staršími pětapadesáti let 65 %) se vcelku pochopitelně musely s defektem pneumatiky potýkat vícekrát než lidé mezi 18-34 lety (60 %).

Kolo s poškozenou pneumatikou by si samy vyměnily dvě třetiny mužů (68 %). Stejný postup by volilo pouze 31 % žen, 27 % žen by zavolalo havarijní službu a dalších 27 % by zavolalo svému partnerovi, aby jim přijel pomoci.


Lidé ve věku 35-54 let (52 %) jsou o něco více ochotní vyměnit si pneumatiku sami než lidé ve věku 18-34 (48 %) či přes pětapadesát let (47 %). Lidé po pětapadesátce (24 %) by oproti mladším generacím (mezi 18-34 lety 17 % a mezi 35-54 lety 16 %) o poznání raději zavolali havarijní službu.

Ženy více než muži věří, že se dočkají pomoci od projíždějících lidí: 56 % žen oproti 28 % mužů soudí, že jim někdo zastaví a pomůže vyměnit kolo. Naopak starší řidiči (29 % všech respondentů starších 55 let) chovají menší naděje než mladší řidiči (mezi 18-34 lety 37 % a mezi 35-54 lety 37 %), že jim nějaký projíždějící člověk pomůže. Je zajímavé, že řidiči z venkova nejsou v tomto ohledu optimističtější než řidiči z města.

O co by řidiči nesmírně neradi přišli kvůli defektu pneumatiky
Ženy častěji než muži odpovídaly, že ze všeho nejvíc by kvůli defektu pneumatiky nechtěly přijít o možnost zavézt děti do školy nebo je z ní vyzvednout. Muži o něco častěji než ženy uváděli, že by nesmírně neradi zmeškali rande.

 

 Celkem Muži Ženy
Rande 6 % 7 % 4 %
Odvezení děti do školy nebo vyzvednutí z ní 25 % 23 % 29 %

Lidé ve věku 35-54 let (29 %) více než jiné věkové skupiny (ve věku 18-34 to je 21 % případů a u  lidí starších 55 let je to 22 % případů) tvrdí, že největší trauma by měli z toho, kdyby kvůli defektu pneumatiky nemohli odvézt děti do školy či je z ní vyzvednout.
 
U mladších věkových skupin (20 % lidí mezi 18-34 lety a 16 % lidí mezi 35-54) narážíme více než u skupiny přes 55 let (9 %) na tvrzení, že by neradi zmeškali přijímací pohovor. 

Lidé přes pětapadesát let (27 %) více než mladší věkové skupiny (21 % lidí mezi 18-34 lety a 20 % mezi 35-54 lety) uvádějí, že nejvíc by jim vadilo zmeškat kvůli tomu odlet letadla či odjezd vlaku.

Lidé z venkova (27 %) častěji než lidé z města (21 %) uváděli, že největší trauma by měli z toho, kdyby kvůli defektu pneumatiky nemohli odvézt děti do školy či je z ní vyzvednout.   

Lidé z města (15 %) častěji než lidé z venkova (11 %) tvrdili, že ze všeho nejvíc by jim vadilo zmeškat kvůli defektu pneumatiky pracovní schůzku.


Co by si respondenti rádi nechali ujít, kdyby se mohli vymluvit na defekt pneumatiky
Muži (16 %) by si raději než ženy (13 %) nechali ujít víkend strávený se svou tchyní, naopak ženy (17 %) by si častěji než muži (13 %) nechaly ujít vystoupení spojené s proslovem. Lidé ve věku 18-34 let (17 %) častěji než lidé starší 55 let (11 %) chtějí uniknout společnému víkendu s tchyní či náročné schůzce se šéfem:
 Celkem Ve věku 18-34 55 let a starší
Společný víkend s tchyní  15 % 17 % 11 %
Náročná schůzka se šéfem 14 % 16 % 10 %

Mezi jednotlivými venkovskými a městskými řidiči panují v tomto ohledu pouze velmi malé rozdíly.

Nejžádanější automobilová příslušenství
Nebezpečí defektu pneumatiky vskutku vzbuzuje mezi evropskými řidiči vysoké obavy a tuto skutečnost podtrhují reakce na otázku, jakými prvky by chtěli mít své auto vybavené. Jako první si vybrali bezpečnostní pneumatiky typu RunOnFlat, které jim umožňují pokračovat v jízdě i po defektu (28 % všech respondentů, 27 % mužů a 29 % žen). Druhou nejčastější volbou Evropanů je protiblokovací systém brzd ABS (17 %), který si o poznání častěji vybírají muži (18 %) než ženy (15 %). Po ABS následují boční airbagy či navigační systém GPS (13 %). Mezi demografickými skupinami jsou v tomto ohledu jen velmi malé rozdíly.

Za jízdy řidiče ze všeho nejvíc uklidňuje přítomnost bočních airbagů a protiblokovacího systému brzd. Obecně ženy nejčastěji uvádějí, že s bezpečnostními pneumatikami (94 %) a ABS (92 %) by se cítily nejbezpečněji. V jejich hodnocení dále následoval systém centrálního zamykání (79 %), mechanismus znemožňující únos vozidla  (78 %) a nakonec GPS (63 %). Muži si vybírali podobně: bezpečnostní pneumatiky (91 %) a ABS (92 %), mechanismus znemožňující únos vozidla1 (70 %), centrální zamykání (65 %) a nakonec GPS (56 %).

Jak je vnímán přínos pneumatik typu RunOnFlat
Muži (57 %) více než ženy (46 %) oceňují možnost řídit vozidlo i po prasknutí pneumatiky. Ženy (19 %) jsou zase více než muži (13 %) raději, když v noci neuváznou ve vylidněné či nebezpečné oblasti. Ženy rovněž poněkud častěji (7 %) než muži (4 %) uvádějí, že si nejvíce cení, že nemusí shánět nikoho, kdo by jim pomohl vyměnit kolo.

Ženy (67 %) o něco více než muži (62 %) souhlasí s tvrzením, že by byly nervózní, kdyby kvůli poruše automobilu nebo defektu pneumatiky musely jejich malé děti či vnoučata stát na krajnici rušné silnice.

Ženy (38 %) častěji než muži (28 %) souhlasí s tvrzením, že podobně jako spermobanka a myčka na nádobí je pneumatika umožňující jízdu i po píchnutí další vynález, který přispívá k tomu, že jsou muži zbyteční.

Ženy (50 %) více než muži (42 %) souhlasí s tvrzením, že by si raději neušpinili ruce při výměně pneumatiky u kraje silnice a raději by bezpečně pokračovali v jízdě, dokud se nedostanou tam, kde si ji chtějí vyměnit nebo kde jim s její výměnou někdo pomůže.
Chování za volantem
Muži častěji než ženy uvádějí, že:
 Celkem Muži Ženy
o 10 km/h překročí povolenou rychlost 79 % 82 % 73 %
předjíždějí více než jedno vozidlo naráz 63 % 68 % 53 %
řídí, i když jsou unavení 56 % 59 % 52 %
jí a pijí při řízení 56 % 57 % 52 %
telefonují mobilem bez hands-free sady 46 % 48 % 42 %

Ženy (45 %) častěji než muži (32 %) přiznávají, že řídí bosé nebo s nevhodnými botami na nohou.

Mladší řidiči uvádějí častěji než starší řidiči (přes 55 let), že se za volantem dopustili těchto prohřešků:
 Celkem 18-34 35-54 55+
O 10 km/h překročili povolenou rychlost 79 % 82 % 79 % 71 %
Při oranžovém světle křižovatku raději projeli, než aby zastavili 62 % 66 % 62 % 56 %
Řídili, i když byli unavení 56 % 60 % 57 % 47 %
Jedli a pili při řízení 55 % 61 % 56 % 42 %
Telefonovali bez hands-free sady 46 % 53 % 46 % 41 %
Řídili bosí nebo s nevhodnými botami, například s vysokými podpatky 37 % 42 % 37 % 27 %
Dívali se při jízdě do mapy 33 % 36 % 34 % 25 %
Řídili po požití několika alkoholických nápojů 23 % 25 % 24 % 19 %
Při řízení se věnovali sexuálním aktivitám 15 % 17 % 15 % 12 %

Městští řidiči častěji než venkovští řidiči připouštějí, že se za volantem dopustili následujících prohřešků:

 Celkem Městští Venkovští
Při oranžovém světle křižovatku raději projeli, než aby zastavili 62 % 66 % 59 %
Předjížděli více než jedno auto najednou 62 % 66 % 60 %
Řídili, i když byli unavení 56 % 62 % 53 %
Jedli a pili při řízení 55 % 60 % 53 %
Telefonovali bez hands-free sady 46 % 55 % 40 %
Řídili bosí nebo s nevhodnými botami, například s vysokými podpatky 37 % 41 % 34 %
Dívali se při jízdě do mapy 33 % 39 % 29 %
Řídili po požití několika alkoholických nápojů 23 % 28 % 20 %
Při řízení se věnovali sexuálním aktivitám 15 % 19 % 12 %


Společnost Goodyear
Goodyear je největším světovým výrobcem pneumatik. Společnost se sídlem v Akronu (Ohio, USA) vyrábí pneumatiky, technické pryžové výrobky a chemikálie ve více než 90 závodech ve 28 zemích po celém světě. Své marketingové aktivity má společnost téměř v každé zemi světa. Goodyear zaměstnává přibližně 80 000 pracovníků.

Více informací naleznete na adrese www.goodyearpneu.cz.

PR


 
 
Fotogalerie:   Pardubice a výlet miláčka diváků do pole

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose