www.car.cz
 

Oheň v Krumlově neplánujeme - říká Vojtěch Štajf
     4.4.2007 16:11 - tisková zpráva


Pro posádku Vojtěch Štajf-Jiří Černoch není Rallye Český Krumlov právě nejšťastnější. Přesto se na start v prvním květnovém víkendu zase chystají.

 

Po kolikáté už?

Celkově po dvanácté, z toho třikrát jako spolujezdec (1995 Trajbold, 1997 a 1998 Křížek). Za volantem to bude tedy po deváté. Hrozné, jak ten čas letí.

 

Do Krumlova přijedeš poprvé s novým vozem. Jaký je rozdíl mezi loňským a tímhle subaru?

 

Kromě vzhledu jich tolik není, „en-dvanáctka“ má proti verzi N11 jiný zadní diferenciál, jiný mezinápravový diferenciál a pozměněný systém jeho řízení, má trochu lépe řešené těžiště – umístění palivové nádrže, nádržky na kapalinu ostřikovačů atd. a některé drobnosti na motoru.

 

Zatím jste se s ním moc nesvezli, z čeho budete vycházet při nastavení pro Krumlov?

 

Na tento týden máme naplánovaný velký dvoudenní test. Na Šumavě jsme nenajeli žádné ostré kilometry a tak mi nebude tolik líto věnovat tyto kilometry „na oltář“ testování. Při testu se samozřejmě snažíme použít co nejvíce starších věcí (turbo, poloosy atd.), abychom co nejméně ničili nové díly. Přesto musíme najíždět testovací kilometry účelně, protože to stojí dost peněz. Každopádně se testu zúčastní všichni potřební specialisté, tedy inženýr na motorovou jednotku, další na programování jednotky středového diferenciálu a samozřejmě člověk přes tlumiče. Myslím, že se o novém autě hodně dozvíme a těším se, že nám to zas pomůže se zrychlit. Vše si v praxi chceme ověřit při startu na Rallye Tatry, abychom věděli, co ještě můžeme do Krumlova vylepšit.

 

Jaké používáte palivo a kolik ho na Rallye Č. Krumlov spotřebujete?

 

Od začátků se subaru používáme závodní palivo Hiperflo Turbo Ultimate britské firmy Petrochem Carless, se kterým jsme spokojeni. Dle názoru inženýrů je to jedno z nejlepších (cena 130 Kč/litr, pozn. red.). Spotřeba na přejezdech je asi 25 litrů/100km, na samotné trati rychlostní zkoušky pak asi 75 litrů/100 km. Pro každý ze dvou týmových vozů tak povezeme 300 litrů paliva.

 

Jak budete organizovat odloučenou tankovací zónu mimo hlavní servis?

 

Na většině soutěží taková vysunutá tankovací zóna bývá.Pro takové případy máme pick-up, kam se vejdou dva sudy s benzinem a tankovací zařízení. Dva mechanici dostanou na starost tankování obou našich vozů.

 

S jakým dalším spotřebním materiálem ještě v Krumlově počítáte?

 

Je těžké odhadovat, jak proměnlivé bude v Krumlově počasí, takže počítáme minimálně se třemi sadami pneumatik pro každé auto. Jirka Vacek se učí a tolik se zatím do gum neopírá, takže mu asi obutí vydrží déle. Soutěžní auto musí na každý závod dostat novou olejovou náplň v motoru, převodovce a diferenciálech, díky systému ostřikování intercooleru spotřebuje také dost vody. V Krumlově to bude asi padesát litrů vody, kterou je i přes dvanáctilitrovou nádrž v kufru potřeba doplňovat nejen v servisu, ale i mezi rychlostními zkouškami. Kvůli tomu s sebou vozíme, tak jako většina dalších posádek s vozy třídy N4, dvě PET lahve s vodou. Ze spotřebního materiálu mě ještě napadá sada brzdových destiček. Životnost většiny ostatních dílů se počítá na ostré kilometry a vydrží víc než jen jednu soutěž.

 

Budete něco měnit preventivně mezi etapami?

 

Mezi etapami normálně nic neměníme, Když se ale vyskytnou nějaké podezřelé zvuky nebo se mně nebo šéfmechanikovi při kontrole ve „velkém“ servisu po první etapě něco nebude zdát, raději takový díl vyměníme (pokud ho máme). Potřebujeme totiž určitě bodovat a nelze nic ponechat náhodě s tím, že to vydrží. V minulosti jsme takto například měnili preventivně zadní diferenciál či servočerpadlo.

 

Kolik druhů pneumatik se podle tvých zkušeností v Krumlově využije?

 

Budeme mít s sebou 4 základní provedení pneumatik – středně tvrdou a tvrdou směs na sucho, intermédia pro částečně vlhkou trať a mokré gumy pro déšť. Kromě posledně jmenovaných, kde zůstáváme u sedmnáctipalcového provedení, jsme přešli dle nového předpisu na „osmnáctky“. Všechny zmíněné varianty pneumatik lze případně ještě ručně dořezat a pozměnit trochu jejich vlastnosti.

 

Kolik kilometrů tu najezdíte při tréninku?

 

Raději používám oficiální výraz seznamovací jízdy, jde totiž pouze o seznámení s tratí. V Krumlově bývají každoročně řešeny tak, aby vložky na sebe navazovaly a posádky najezdily co nejméně kilometrů navíc. Počítám tedy, že to bude něco kolem 800 km.

 

Co říkáš rychlostním zkouškám na výstavišti v Českých Budějovicích?

 

Já takové zkoušky zrovna nemusím, raději závodím v lese mezi stromy. Zatím nevím, co mám od této super erzety očekávat, vadily by mně hlavně obrubníky. Jinak je to určitě skvělé nejen pro mechaniky, kteří mají zřídkakdy možnost vidět auta na trati, ale také pro obyvatele Českých Budějovic, kteří by jinak přišli omrknout jen servis a nikam na erzetu by třeba nejeli. Trend velí přiblížit rallye divákům a paralelní nebo městské vložky jsou pro to ideální.

 

V celkové kilometráži soutěže se to moc neprojeví, takže lze jet i trochu víc „pro lidi“. Sám za sebe ale musím říci, že mě moc mrzí absence Tisovky, dokonce už podruhé za sebou. Mí soupeři z toho možná mají radost, protože si myslí, že tam znám nějakou „zkratku“. Tahle zkouška mi opravdu seděla, dokázal jsem jí vyhrát s fordem, mitsubishi a nakonec v jejím posledním vydání v roce 2005 i se subaru.

 

 

Jaké jsou letos pro Rallye Český Krumlov vaše ambice?

 

Zejména bychom chtěli konečně prolomit krumlovskou smůlu se subaru a vidět cílovou rampu, oba minulé ročníky jsme totiž nedokončili pro požár motoru. Zejména vloni to bylo dost dramatické, kdy nám na Zátoni auto málem shořelo. Teď si z toho dělám legraci, ale letos se snad ukáže příčina.

 

Buď to bylo autem a zahoří Jirkovi Vackovi, nebo to bylo mnou a zahoří nám nové auto a nebo, v což doufám, to bylo jen nevhodnou kombinací mě a našeho dřívějšího vozu. Každopádně bychom si přáli dojet na stupních vítězů a uděláme pro to maximum.

 

 

 

Aktuální informace získáte na oficiálních stránkách www.rallyekrumlov.cz.

           

 

 

Vladimír Dolejš, 35. Rallye Český Krumlov © 2007

 

 


 
 
Fotogalerie:   Baja Italia 2007, foto Aleš Kavlík

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose