www.car.cz
 

Jarek Orsák okusil Punto S 2000 a vzápětí i pocit vítězství ve sprintu !!
     6.5.2009 15:14 - tisková zpráva


Šest měsíců systematické práce přineslo svůj výsledek.
 
Jen pár hodin uplynulo od cíle úvodního sprintu letošní sezony, Thermica Rally Lužické Hory 2009, kde Jaroslav Orsák společně s Karlem Vajíkem vybojovali svůj letošní nejlepší výsledek. Na oslavy vítězství bude čas později. Nejprve je potřeba důkladně analyzovat závod. Při rozboru rally jsem vyrušil čtveřici zkušených soutěžáků: Jaroslava Orsáka, Karla Vajíka, Miroslava Caise a Pierangela Scalviniho.
 
Jarku, na úvod ještě jednou velká gratulace k vítězství, ale pojďme po pořádku. Ty jsi zvyklý na své Mitsubishi, které si připravuješ doma ve Valašských Kloboukách. Nyní jsi ale usedl do zcela cizího Lanceru EVO IX. Proběhlo před sprintem nějaké testování?
Jaroslav Orsák: „Je jasné, že není Mitsubishi jako Mitsubishi a devítka jako devítka. Každé auto má jezdec jinak nastavené. Když jsme v pátek odpoledne poprvé usedli do Mitsubishi, se kterým jsme jeli Lužické Hory, tak nám absolutně nevyhovovalo nastavení podvozku. Museli jsme tvrdě zapracovat a celé auto přednastavit pro náš styl jízdy. To se nám, dle výsledku, podařilo perfektně.“
 
Mitsubishi, se kterým jsi v sobotu startoval, je po Slávovi Ducháčkovi, který s ním jel Mogul Šumava Rally v Klatovech. Co všechno jste si upravovali tak, aby vám vyhovovalo?
J.O.: „Hlavních změn doznalo nastavení podvozku a výměna mezinápravové řídicí jednotky za KAPS ACD. Před závodem jsme odjeli asi dvacet zkušebních kilometrů, což nám k doladění stačilo. Na start jsme šli s autem podle našich představ.“
 
Jak probíhal samotný závod?
J.O.: „Do závodu jsme vstupovali s cílem zajet co nejlepší výsledek. Chtěli jsme být v cíli do pátého místa. Před startem bylo jasné, že nejdelší erzeta sprintu bude prakticky rozhodovat o konečném výsledku. A protože se jela pouze jednou, zvolili jsme taktiku na této rychlostní zkoušce zatáhnout. Zabrali jsme tedy na sto procent a i díky tomu, že ostatní ještě spali JJJ, jsme si vytvořili náskok. Rozhodně jsme nečekali, že po úvodní zkoušce budeme první. Po zbytek soutěže jsme si udržovali náš standard a výsledek si hlídali.“
 
Byly v průběhu sprintu s Mitsubishi Lancer EVO IX nějaké technické problémy?
J.O.: „Nebyly žádné. Auto fungovalo perfektně a celý tým pracoval na jedničku. Z mé strany je po této stránce naprostá spokojenost.“
 
Jak se na tvůj výsledek tvářil šéf Seznam.cz rally teamu Radek Majer, který rovněž startoval v Lužických Horách?
J.O.: „Radek i celý tým měli z výsledku obrovskou radost. Bylo to první vítězství pro Seznam.cz. Velkou radost jsem měl samozřejmě i já, neboť sezona rallysprintů nám začala nejlépe, jak jen mohla. První závod, první vítězství s novým autem a v novém týmu, nic lepšího nás potkat nemohlo.“
 
Na kterých soutěžích máš nyní v plánu startovat?
J.O.: „V úterý odpoledne odjíždíme do Slovinska na Rally Saturnus. Tady jsme startovali již loni, ale soutěž se nám nepodařilo dokončit. Nyní odjíždíme s cílem odčinit loňský neúspěch a zajet co nejlepší výsledek. Dva týdny po Saturnusu pokračuje domácí mezinárodní mistrovství v Českém Krumlově. Obě soutěže pojedeme s naším Lancerem EVO IX. Víkend po Krumlovu pak startuje Rally Vysočina v Telči, což je druhá soutěž rallysprintového mistrovství a my zde opět budeme hájit barvy Seznam.cz rally teamu.“
 
 
Pár otázek také směřuje na Miroslava Caise.
Mirku, dříve jsi závodil, ale nedávno jsi pověsil soutěžní kombinézu na hřebík s tím, že jsi s rally skončil. Nyní se ale objevuješ po boku Jaroslava Orsáka. Proč sis vybral právě „Jarina“ a ne někoho jiného, respektive z bližšího okolí?
M.C.: „To je úplně jednoduché. S Jarkem se známe již delší dobu. Koupil ode mě dvě závodní auta a dohodli jsme se i na společné spolupráci.“
 
Jak bys nám vysvětlil pojem společná spolupráce?
M.C.: „Před touto sezonou mne Jarek oslovil, zda bych mu neporadil s některými věcmi. Tehdy se mé rady netýkaly pouze samotných závodů. A když jsem viděl, jak Orsák rally sport funguje, jak jsou všichni kluci do rally nadšení, rozhodl jsem se pomoci Jarkovi více, než jak v prvopočátku chtěl. Navíc jsem v Jarkovi viděl diamant, který ještě není zcela opracovaný.“
 
Říkáš neopracovaný diamant…do jaké míry neopracovaný?

M.C.: „Jarek je strašně rychlý a opravdu dobrý pilot. O tom jsem se ostatně sám přesvědčil. Při poslední mé rally, jsem vedl soutěž do poslední erzety. Jarda nás tam ale sfoukl, jako svíčku. Na poslední rychlostce nám nadělil desítku a bylo vymalované. Vím tedy, že je Jarek rychlý, jen se mi zdálo, že práce v týmu nebyla zcela systémová. V týmu měli situace, kdy ne vše bylo profesionálně připravené. A když jsme si nad to s Jarkem sedli, našli jsme asi deset bodů, které bylo potřeba upravit. Zkrátka v týmu panovalo nadšení, ale chyběla systémová práce.

 A to je ta spolupráce, na které jsem se s Jarkem dohodl. Ale ještě než jsme si společně plácli, tak jsem si Jarka prověřil. Vyslal jsem ho do zahraničí, kde mi ho řádně otestovali a vyzkoušeli. Výsledky mě pak utvrdily v tom, že to je právě on, s kým mám spolupracovat. Než jsem ovšem do týmu vstoupil, dohodl jsem se s Jarkem, že s sebou přivedu i některé své partnery. Tím jsem mínil Piera. Pro něj jsem se rozhodl proto, že je to člověk, který má s rally bohaté zkušenosti. Jak ze soutěží ve světě, tak i v Česku. Navíc Pier je velmi pozitivní člověk. Vždy, když někam vstoupí, vše se rozzáří a panuje výborná atmosféra. V rámci mé podnikatelské činnosti spolupracujeme již delší dobu.“

 
Říkal jsi, že v týmu chyběla systémová práce. Co bylo například podle tebe špatně, co jsi chtěl zlepšit?
M.C.: „Já jsem se pasoval do role jakéhosi stratéga týmu. Viděl jsem totiž některé věci, které se nedělaly. Například Jarek nikdy před rally netestoval. Já osobně si nedovedu představit, že bych odjížděl na rally bez toho, aniž bych si otestoval auto. Dále se mi zdálo, že skladba jídla Jarka a Karla před startem byla hodně divoká. To byly jen některé věci, které jsme postupně odbourávali. Ale jsou tady samozřejmě i další, o kterých bych mluvit nechtěl. Je to naše now-haw“
 
Některé věci se daly změnit před sezonou. Jaká je tedy tvá současná práce v týmu?
M.C.: „Jak jsem říkal, pasoval jsem se do role stratéga. Na rally vůbec nejsem. V době, kdy existuje moderní výpočetní technika, která mi dovoluje sedět doma u počítače, není má přítomnost nutná. Při rally pak vyhodnocuji erzetu po erzetě a veškerá data potom okamžitě konzultuji s Jardou po telefonu.
 
Neškube ti tak trochu rukama? Ty, donedávna závodník a sedíš doma u pc…
M.C.: „To víš, že škube. Myslím, že každý kdo jednou seděl v závodním autě, ví o čem mluvím. Je to hrozný pocit a nikdo si nedovede představit, co to se mnou dělá. Když si představím, že bych mohl být na trati a zatím jen doma sedím….no hrůza.“
 
Pierangelo Scalvini je pro české fanoušky rally spojován hlavně s Piergiorgiem Deilou a krásnou Lancií Delta HF Integrale. Italský spolujezdec ovšem četl noty mimo jiné i Pavlu Valouškovi. Proto musí přijít otázka, jak se dostal Pierangelo k Jarkovi.

Pierangelo Scalvini „Mirek Cais mi jednou říkal, že má perspektivního jezdce a poprosil mě, zda bych s ním nechtěl spolupracovat na rozvoji Jarka Orsáka. Znal jsem výsledky, ale Jarka jsem osobně neznal. S rally jsem skončil před třemi roky a mladá generace je pro mne neznámá. Jarkovi jsem zařídil v zahraničí speciální testy. V nich se ověřovaly Jarkovy schopnosti na telemetrii. To znamená, jak brzdí, jak natáčí volant, používá plyn a podobné věci.

Telemetrie je totiž základem dobrého času. Jarkovi vyšel ve výsledcích vysoký potenciál. A teď je na nás, abychom tento jeho potenciál dokázali využít a zužitkovat. Nyní pracujeme na strategii pro závody. Pro celý tým je velmi dobré, že soutěže navazují rychle po sobě a každá rally je jiná. Postupně odstraňujeme chyby a Jarek se v tomto směru hodně zlepšuje.“

 
Jaké byly tvé první dojmy z osobního setkání s  Jarkem?
P.S. „Mně se Jarek moc líbí, neboť rád sešlapuje plynový pedál. Z mého pohledu je díky tomu v té nejlepší skupině jezdců. Je dobře, že pracuje jako automechanik a dokáže si tudíž opravit závady i na trati. Jiná posádka by odstoupila pro technickou závadu, aniž by se o opravu pokusila. To se ukázalo například v Klatovech, kdy měl Jarek problémy s technikou. Odstranil je a na další zkoušce zajel druhý čas za Krestou. Navíc je Jarek senzibilní pilot. Dokáže zajet v novém autě několik zkoušek velmi vyrovnaně. Má v sobě jistou dravost a zdravé sebevědomí a ví o svých možnostech.“
 
V autě nesedí jenom jezdec, ale i spolujezdec. Jak hodnotíš posádku jako celek?
P.S. „Pokud mluvím o Jarkovi, mám tím na mysli celou posádku. V autě je to padesát na padesát. Karel je moc dobrý a má mnoho zkušeností. Jarek je mladý a tyto zkušenosti sbírá a tato kombinace je pro něho velmi dobrá. Neustále si zlepšují rozpis, zázemí týmu i vše kolem rally.“
 
Jakou budoucnost u Jarka Orsáka vidíš?

P.S. „Mluvíme o dvou cestách. Jarek má soukromý tým, což je dobře. Na druhou stranu se tak brzy dostává na limit možností týmu. Jarek totiž funguje jako manažer, jezdec i mechanik. Například při startu v Lužických horách byl v jiném postavení. Měl kolem sebe lidi, kteří se starali o zázemí a on se mohl soustředit pouze na svůj výkon. Od toho se odvíjel i konečný výsledek.

Limitováni jsou ovšem i sponzoři. Proto je velmi dobře, že Jarek může jet oba domácí seriály, jak mezinárodní mistrovství, tak i sprinty. České tratě jsou ovšem dost jednotvárné. Hodně rychlé, málo zatáček a minimum šotoliny. Pracujeme s výhledem několika let, mezi jiným i na tom, aby se prosadil i v zahraničí. Je to progresivní jezdec a předpovídám mu dobrou budoucnost.“

 
 
 
Tisková zpráva
Orsák rally sport teamu
Miroslav Vebr

 
 
Fotogalerie:   Jarin Orsák- premiéra s Puntem S 2000, foto týmu

 
zvětšit

 
zvětšit

 
 

© 2008 Webfarm s.r.o. - info@webfarm.cz - ISSN 1803-1692 - rss/xml doudoune canada goose pas cher  canada goose pas cher   canada goose Schweiz  Belstaff Leather Jackets canada goose