Tišnovská i vyškovská rally přihlášeny do kalendáře 2006 18.10.2005 22:36 - tisková zpráva
Ohlasy letošní Böttcher rally Vyškov sice pomalu utichly, přesto organizátoři z Hanáckého rally klubu z Vyškova ani teď nezahálejí. Pořadatelský tým, který má letos na kontě uspořádání jak tišnovské, tak vyškovské sprintrally, musel již v září kontaktovat své partnery a rozhodnout se, jaké podniky přihlásí do sportovního kalendáře pro rok 2006. Nakonec se na plánu klubu oproti letošku nic zásadního nezměnilo a věřme, že to bude ke spokojenosti soutěžících i diváků.
Na květnový termín byla znovu přihlášena Autonova rally Tišnov, v září by se pak měla uskutečnit tradiční Böttcher rally Vyškov. Oba tyto podniky by se měly opět konat jako součást Mistrovství ČR ve sprintrally a součást Mistrovství ČR v rally historických automobilů. Vzhledem k určitým náznakům možné spolupráce se zahraničními posádkami a kluby se organizátoři rozhodli požádat o zapsání obou závodů i do kalendáře FIA jako volných zónových podniků.
Cílem je vytvořit předpoklady pro určité zpestření startovního pole o několik posádek ze Slovenska, ale rýsuje se i možná spolupráce s rakouským autoklubem. Jednání v tomto směru jsou ale teprve v začátcích.
Všem, kdo se o tento atraktivní sport alespoň trochu zajímají, je jasné, že nejdůležitějším krokem k uspořádání kvalitního závodu je stavba trati. Přesněji řečeno výběr trati, protože se musí vystačit s tím, co v dané lokalitě je k dispozici a vybrat tu nejlepší ze všech možných variant. Přitom ne úplně lehké a samozřejmé je získat pro optimální trať potřebná souhlasná stanoviska a rozhodnutí, takže se nakonec většinou volí kompromis, deptající pořadatele věčnou hrozbou vysokého rychlostního průměru.
Ne každý asi ví, že ke konání RZ na určité komunikaci musí vyslovit souhlas především vlastník komunikace, veškeré dotčené obce, resp. občané těchto obcí, případně další subjekty, jejichž chod může dopravní omezení narušit. Užití komunikací jako trati závodu musí být povoleno silničními správními úřady podle příslušných správních území, souhlas musí vydat orgány ochrany životního prostředí.
Jakákoliv dopravní omezení musí být v dostatečném časovém předstihu povolena příslušnými silničními správními úřady po předchozím souhlasu vlastníků jak uzavíraných komunikací, tak i vlastníků komunikací, po nichž mají být vedeny objížďky. K těm je potřeba ještě souhlas všech obcí, jejichž územím jsou vedeny, své slovo například mají i provozovatelé veřejné dopravy.
Dopravní značení musí být navrženo oprávněným subjektem, odsouhlaseno policií a stvrzeno razítky dotčených dopravních úřadů. Složité je to popsat, natož absolvovat. Přitom stačí jediné záporné stanovisko kohokoli z uvedených a sebelepší úsek je definitivně tabu.
V současné době jsou proto hledány na Tišnovsku vhodné komunikace rozložené tak, aby se pokud možno neopakovalo loňské uzavření dvou souběžných silničních tahů, které vyvolalo složité dopravní komplikace, i když všechny tři loňské rychlostní zkoušky byly ze sportovního hlediska hodnoceny kladně. Tato změna je potřebná a pořadatelé jsou si toho vědomi.
Na vyškovské tratě je sice o něco více času, ale ty zase pořadatelé chtějí podrobit radikálnější reorganizaci, protože letošní rychlejší varianta vyvolala poměrně dost kritických hlasů ze strany některých soutěžních posádek. Naděje pořadatelé vkládají do nových jednání se správou vojenských lesů a vojenské posádky ohledně některého z úseků, které byly úspěšně využívány v minulých letech.
Součástí přípravy na rok 2006 je také účast na podnicích jiných pořadatelů včetně zahraničních, protože je to cesta k mnoha cenným poznatkům a členové organizačního výboru se tak udržují po odborné stránce „v kondici“. Díky této činnosti se úspěšně rozrůstá i klubová fotogalerie, do níž mohou zájemci nahlédnout na webových stránkách Hanáckého rally klubu Vyškov, konkrétně http://www.rallyvyskov.cz/new1/gallery/.
Jan Olejníček, organizační výbor
|