Posádky Sportfoto ověnčené třemi tituly za loňskou sezónu 3.1.2006 12:27 - tisková zpráva
Letošní velmi náročná sezona již zná téměř všechny své mistry v jednotlivých kategoriích. Mezi nimi je i trojice jezdců, kteří letos startovali s marketingovou podporou stránek Sportfoto.cz. Jaromír Tarabus, Jan Vaňáč a Ladislav Henzl nakonec vystoupali ve svých třídách na stupínek nejvyšší…
Jaromíru Tarabusovi před sezónou ambice nechyběly. Jeho největší loňský soupeř Josef Sedláček přestoupil do „pohárovky“, a Tarabus tak měl volné pole působnosti. Nic ale nebylo tak jednoduché, jak se zdálo. První závod Global Assistance MMČR na území Rakouska zlínský jezdec vynechal a po vítězném klouzání na zasněžené Šumavě si prožil krušné chvíle na Sheron Valašské Rally.
Vše se ale nakonec v dobré obrátilo. Tarabus zažil neuvěřitelnou šňůru čtyř vítězství, ve své třídě prakticky neměl soupeře. Návdavkem si navíc díky nespolehlivosti dvoulitrů připsal i jedno vítězství a tři druhá místa ve skupině N, a proto i v této ještě prestižnější kategorii může slavit zisk titulu.
„První titul ve skupině pro mě znamená hodně. Na sezonu 2006 byl plánován přestup do dvoulitru, nakonec z toho ale sešlo, takže začátek roku budeme určitě absolvovat v hondě. Prioritou bude dobré umístění v rámci skupiny N. Mým snem je svezení v áčku, uvidíme, jestli se to podaří,“ prozradil zlínský jezdec.
Jan Vaňáč vstupoval do sezony jako „tabula rasa“. Jediné soutěže, se kterými měl z dřívějška zkušenosti, se jely až na samém závěru roku, a tak jediným cílem bylo sbírání zkušeností. Důležitým bodovým vkladem se ukázala rakouská IQ Jänner Rally.
„Paradoxně nejhůře mi bylo právě na Jänner Rally, kde jsem si na konci první etapy opravdu sáhnul na dno fyzických sil,“ vzpomíná pilot. Po vynechání tater a výpadku v Krumlově to s Vaňáčem příliš dobře nevypadalo. Technika soupeřů ale nápor sezony nevydržela a ke konci roku byl středočech ze všech domácích účastníků nejrychlejší. Fuchs Oil Rally Příbram dokonce dokončil jako jediný ve své třídě a slavil premiérové vítězství ve své kariéře okořeněné jistotou celkového prvního místa v sezonním zúčtování.
„Věřit jsem tomu začal opravdu až na cílové rampě. Je to fajn získat titul, ale důležitější je pro mě pocit, že dokážu jet rychle. A ten ještě nemám. I podle odborníků využívám auto tak na padesát procent. Rok 2006 se budu ještě dále učit a pokusím se zrychlit. Snad to vyjde na bednu ve třídě,“ doufá Vaňáč.
O zlepšení se v letošním roce snažil Ladislav Henzl. Loni klasifikace tříd vypsána nebyla, navíc Běhálek byl po většinu roku rychlejší a zlobil i rychlý Polívka. Letos tedy Henzl myslel na titul minimálně ve třídě, doufal však i v dobré umístění ve skupině N. Zasněžená Vysočina Henzlovi nesedla, navíc měl kromě závodění jiné starosti. „Před startem mi zavolali, že mi umřel bratr, to se pak těžko závodí,“ vzpomíná na svůj nejsmutnější start Henzl. Až zkrácenou rallye v Pelhřimově zakončil vítězstvím.
„V Pelhřimovu a v Hradci se mi jelo perfektně. Stoprocentně kvalitní organizace mě vždycky potěší, navíc při těchto rallye se pořadatelé k závodníkům chovají stejně, ať už jedou s malým enkem nebo s wéercéčkem. Na ostatních podnicích to tak bohužel není,“ konstatuje mariánskolázeňský pilot. Tišnov a Kopná prokázaly, že to ani letos nebude mít jednoduché. Ve třídě mu vyrostla obrovská konkurence nových mladých tváří, ve skupině pro změnu „válel“ dvoulitr Zbyňka Novotného.
Až ke konci sezony se začalo blýskat na lepší časy. Většina soupeřů druhou polovinu šampionátu vypustila a Henzl na českých soutěžích kraloval. Už po Vyškově měl jistý titul ve třídě, chtěl se ale pokusit vyzrát na silnější auta soupeřů a bojovat i o stříbro ve skupině. Hradec Králové ukázal, že dvoulitry si s šestnáctistovkou hravě poradí.
„Média se moc třídami nezabývají, proto jsme chtěli dosáhnout na úspěch ve skupině. Ale k tomu bychom potřebovali dvoulitr. Původně jsme měli v plánu jeho pořízení na tuto sezonu, nakonec z toho ale sešlo. Zůstaneme prozatím u hondy a uvidíme, jaká se sejde konkurence. Cílem je obhájit titul a co nejlépe se umístit i ve skupině,“ naznačuje jezdec.
Nejen tito jezdci se však vydali na tratě rallye pod hlavičkou Sportfota. Vzpomenout musíme i na jejich méně úspěšné kolegy. Sebastian Frycz dělal radost českým fanouškům první část roku, kdy s Nissanem Almera Kit Car trápil čtyřkolky. Miroslav Cais se předvedl zejména na domácí valašce, soutěž ale pro havárii nedokončil a nedařilo se mu ani na Kopné a v Třebíči. Tomáš Bičák také neměl na růžích ustláno. Po slibném začátku sezony se cíle dalších soutěží nedočkal.
Největším smolařem ale byl Roman Švidrnoch, jemuž neposlušná technika vypověděla službu v prvních kilometrech Rallysprintu Kopná i soutěže ČMPR ve Štemberku. Jiří Pertlíček junior bojoval mezitím za našimi hranicemi v dobře obsazeném Ignis Cupu. V konečném hodnocení získal bramborovou medaili, když na stupně vítězů scházely jen tři body.
„Mysleli jsme před sezonou trochu výš, ale jedna havárie a technické problémy nás stály lepší umístění. Letos budeme kombinovat starty s Ignisem a s Hondou Civic v rakouském mistrovství. Do Čech se nám moc nechce, v Rakousku má člověk konečně pocit, že pořadatelé jsou tam pro závodníky a nikoliv naopak,“ povzdechl si mladý jezdec.
Nová sezona už klepe na dveře, první její závod se jede už tento víkend v Rakousku. Nezbývá tedy než jezdcům popřát co nejlepší výsledky a fanouškům pěknou podívanou. Server Sportfoto.cz se bude i letos snažit přinášet ty nejlepší záběry z této vzrušující motoristické disciplíny.
|