Štěpán Vojtěch na Šumavě neuspěl. Nyní jej čeká Mexiko 26.2.2006 07:47 - tisková zpráva
Komunikační šum rozjeté auto na ledu nezastaví.
Rychlostní zkoušky Rally Šumava se dají označit za náročné za každého počasí. Rozmary letošní zimy podmínky na trati ještě zkomplikovaly a tak dopolední obleva a podvečerní ochlazování donutily posádky k řadě nelehkých rozhodnutí při výběru pneumatik. Tréninky totiž probíhaly za čistě zimních podmínek a na úzké a zledovatělé tratě byl výběr jednoduchý, pak ovšem přišlo oteplení a sníh začal tát.
"Z hodiny na hodinu se měnil povrch a tak první a druhý průjezd stejné zkoušky vypadal, jako bychom psali dvě různé soutěže. Napoprvé jsme byli jasně pro úzké pneu s hřebíky a další průjezd mluvil spíše pro mokré obutí. Docela nám to zamotalo hlavu," pousmál se navigátor Michal Ernst. S úbytkem sněhu došlo k rozšíření tratí a měnily se i poznámky v bloku navigátora.
"Auto se dává více do krajů, tam, kde byl předtím sníh. Navíc není jisté, co v těch místech bude. Více se riskovalo a měnily se i stupně obtížnosti, více se to narovnávalo a vyhrnuté čtyřky byly pozvolnější trojky…," pokračoval Myšák. "Trénink byl zcela jiný než vlastní závod. Soutěžní auta trať mění více než tréninkáče a civily. Naše startovní pozice byla vcelku výhodná, ledacos už bylo rozježděno a tak auta vzadu mohla dosahovat skvělých časů," doplnil svého mitfáru pilot Štěpán Vojtěch.
Harmonogram soutěže doznal podstatných změn a poprvé se tak Rally Šumava jela jako třídenní podnik. Bohužel páteční etapa obsahovala jen jednu jedinou zkoušku, kterou byl klasický Klatovský okruh, který se jel také netradičně, na pět kol. "Záměr pořadatelů byl jasný, chtěli přilákat co nejvíce diváků, ale stejně jich bylo kolem trati málo. Myslím si, že dva okruhy navíc na atraktivitě také nepřidají. Počítání mi problémy nedělá, ale pět se počítá hůře než tři," zažertoval na zvýšení počtu průjezdů Myšák. Výkonný speciál Peugeot 206 WRC si s necelými dvaceti kilometry úvodní RZ poradil hravě a v cíli nadělil svým nejrychlejším pronásledovatelům téměř neuvěřitelných 22 vteřin.
"Větší počet okruhů způsobil to, že jsme dojeli mnohem více aut než obvykle, a tak jsme museli často předjíždět," prozradil v cíli úvodního testu Brouk. Štěpán v cíli první etapy prozradil ještě jednu pikantnost: "Čekal jsem, že zažiji svůj první pořádný brod až za čtrnáct dní v Mexiku, ale byl jsem zaskočen tím, že jsem se dočkal už na Čínově. Navíc jak šla voda přes kapotu, zamlžilo se auto a trvalo to, než bylo vidět ven, ale díky tankistickému průzoru to šlo."
Solidní náskok, dobře připravený vůz a vidina technických vložek sobotní etapy naplňovaly posádku OMV Rally Teamu oprávněným optimismem. Na Šumavě byli povoleni špióni a tak neustále monitorovali změny na trati. Bylo jich zde opravdu třeba, ovšem oproti světovým soutěžím má domácí systém zápisu změn ještě co dohánět. "Souhra špiónů a posádky je opravdu náročná. Ve světě se před zkouškou mění celé bloky s aktuálními poznámkami, u nás se to řešilo po telefonu. Tady se na přejezdu a v časovce dopisovalo do našeho," vysvětlil úskalí zápisu nových poznatků z trati Michal.
Pilot bílého Peugeotu zvolil na první ranní zkoušky odvážně velká kola a tak občas auto na širokých gumách nezareagovalo tak, jak by bylo třeba. Na kolech WRCčka byla pouze polovina hřebů oproti obutí Baumschlagerova lanceru, který jel na jistotu. Téměř devatenáctikilometrový úsek zajel Štěpán jako třetí, se ztrátou osmi vteřin na vítěze zkoušky.
Náskok byl pořád dostatečný a ve druhé sobotní zkoušce Nuzín - Čkyně chybělo posádce OMV Rally Teamu již jen 1,2 vteřiny na prvního. Následující Boubská sedla libereckému pilotovi skvěle a zvítězil na ní. "Jak vidno, obutí jsme zvolili správně. Možná nám v tom trošku pomohly zkušenosti z Monte Carla," obhájil Štěpán svou volbu pneumatik v dopoledním servisu. "Občas nám to na těch širokých gumách ujelo, občas jsme vykroužili hodiny, ale zvládli jsme to, uvidíme, jaké budou podmínky v následující sekci," připomněl nesnáze dopolední sekce Myšák.
V následujících zkouškách jela posádka bílého Peugeotu v barvách OMV sice na jistotu, ale snažila se neustále zrychlovat. Klukům se podařilo náskok průběžně druhého Baumschlagera nejen udržet, ale i zvětšit na půlminutu. Vše se vyvíjelo slibně, až do osmé RZ. Potřebovali jsme se držet před Baumschlagerem a jet pořád v tempu. Chtěli jsme mu ještě o fous poodskočit," líčil své dojmy liberecký pilot, ale nepovedlo se.
"Asi někde vznikl komunikační šum. V našich poznámkách byla zapsaná voda, ale byl led. Přijeli jsme rychleji než bylo třeba a auto už nezastavilo. Riziko chyby při zanášení změn je prostě veliké," dodal posmutněle navigátor Ernst. Peugeot 206 WRC zabrzdil na zledovatělé vozovce až o strom a posádka musela odstoupit z prvního místa.
Nedělní testy se jely již za sucha a tak by se mohl Peugeot 206 WRC předvést domácímu publiku v plné kráse a síle, bohužel neděli využila liberecko-příbramská posádka již jinak, než časem stráveným na rally.
"Byla to první rána do kastle, takže dojde na její výměnu. Paradoxní je, že jsme beztak po zimních soutěžích naplánovali její výměnu. I když ještě nebyla nabouraná, dostává v plném nasazení hodně zabrat. Motor nyní prochází také svou plánovanou repasí, aby byl náš Peugeot opět připraven na další důležité závody. Tahle rána nás dost mrzí. Přišla po dlouhé době, ale to k rally a k závodům prostě patří. Náš harmonogram nebyl nikterak narušen," objasnil nucenou výměnu karosérie a následnou repasi vozu Štěpán Vojtěch.
Dnes ráno odletěla posádka Czech OMV Rally Teamu do Mexika, kde bude na Corona Rallye Mexiko rally s Mitsubishi Lancerem reprezentovat v rámci OMV CEE World Rallye Teamu.
PR
Michal Oberstein
http://www.tsvteam.cz/
|