Ital Basso na fiatu se propracoval do čela evropského šampionátu 26.7.2006 08:33 - tisková zpráva
Dosavadnímu průběhu letošního mistrovství Evropy jezdců v rally dominuje loňský vicemistr Giandomenico Basso z Itálie na voze Fiat Punto Abarth S2000. Turínský tovární tým je na asfaltu nepřekonatelnou zbraní pro soupeře, nicméně na nezpevněném povrchu ještě pokulhává. Přesto čtyřiatřicetiletý Ital je nejžhavějším kandidátem na zisk šampióna starého kontinentu.
Třetí soutěží mistrovství Evropy v rally jezdců byl PLATINIUM RAJD POLSKI, který se jel na šotolinových tratích v okolí Mazurských jezer opět jako kandidátský podnik mistrovství světa. Do města Mikolajki se sjelo 69 posádek. S napětím se očekávalo vystoupení Bassa na nezpevněném povrchu, neboť v předchozích startech turínská zbraň na šotolině neuspěla. Hned v úvodu vypadl ze hry obhájce loňského prvenství Krzystof Holowczyc, jehož impreza shořela jako list papíru již na úvodní rychlostní zkoušce. Příčinou požáru byla porucha turbodmychadla a olej na rozpáleném výfuku.
První etapu vyhrál Polák Michal Solowow (Mitsubishi Lancer EVO IX), druhý byl se ztrátou pouhých sedmi sekund Leszek Kuzaj (Subaru Impreza STi), třetí se držel švédský talent Oscar Svedlund na další impreze. Basso měl se čtyřkolkou na nezpevněném povrchu minimální zkušenosti a s puntem S2000 startoval na šotolině vůbec poprvé. Ve druhé etapě se očekával atak Kuzaje, ale vše rozhodla druhá rychlostní zkouška.
Podnikatel z Kielců prorazil obě pravé pneumatiky, ztratil půldruhé minuty a klesl až na třetí příčku. Navíc Svedlunda zbrzdily potíže s diferenciálem a Kuzaj si dojel nikým neohrožován pro cenný primát na domácích tratích. Basso se ubránil ataku Poláka Dytka, když jeho soupeře postihl defekt. Velmi dobrý výkon předvedl účastník juniorského mistrovství světa JWRC Kris Meeke z Velké Británie, který testoval zbrusu nový vůz Citroen C2 R2 od polského dovozce.
Meeke vyhrál s přehledem mezi vozy s jedinou poháněnou nápravou a obsadil desátou příčku absolutního pořadí.
V dalším podniku BELGIUM YPRES WESTHOEK RALLY se poprvé setkali jezdci evropského šampionátu a nově vzniklé IRC. V Belgii se sešla kvalitní konkurence a v popředí zájmu byl tým Fiat, který nasadil dva vozy Punto S2000. Za volanty se představil Basso a jeho krajan Umberto Scandola. Loňské vítězství obhajoval Belgičan Kris Princen, na čelní příčky pomýšleli jeho krajané Larry Cols, Bernd Casier.
Známý Freddy Loix se vyzbrojil Citroenem C2 S1600, z pravidelných Evropanů nechyběl Polák Solowow, Ital Cavigioli nebo dva španělské peugeoty, které pilotovali Garcia Ojeda a Francouz Bouffier. Do Ieperu dorazila početná sestava českých jezdců, prim hrál Martin Prokop na voze Citroen C2 S1600, dále v Belgii závodili Roman Odložilík (Renault Clio S1600), Antonín Tlusťák (Citroen Saxo Kit Car) a Milan Chvojka (Mitsubishi Lancer EVO VIII MR). Úvodní etapu ovládli podle očekání jezdci fiatu, když do čela se prodral Basso před Scandolou.
Boj o třetí pozici lépe vyzněl pro Princena, který získal menší náskok před Colsem. Z českých jezdců nejlépe začal Odložilík, nicméně hned v úvodu pro přehřívající motor odstoupil. Po prvním dni byl nejrychlejším Čechem Prokop na čtrnácté příčce. Na začátku druhé etapy havaroval druhý Scandola na fiatu, když po výletu z tratě skončil v nedalekém rybníku. Basso pokračoval ve spanilé jízdě a v cíli měl na své největší pronásledovatele téměř minutový náskok.
Druhý skončil Princen, který uhájil pětisekundový náskok před Colsem. Do bodované evropské osmičky se ještě dostali Loix, Casier, Estonec Aava, Španěl Garcia Ojeda a Colsoul. Z českých pilotů si nejlépe vedl Prokop a v cíli mu patřila jedenáctá příčka s těsným náskokem před Solowowem, Chvojka skončil sedmnáctý, Tlusťák poté o příčku níže.
Dalším závodem mistrovství Evropy byla o druhém červencovém víkendu Rally Bulgaria (7. – 9. července) s centrem v Borovci.
Výsledky Mistrovství Evropy 2006:
63. Platinium Rajd Polski (Polsko, Mikolajki, 9. – 11. června 2006)
1. Kuzaj – Szczepaniak (PL, Subaru Impreza STi N12) 2:15:23,6 hod
2. Svedlund – Nilsson (S, Subaru Impreza STi N12) + 51,5 s
3. Solowow – Baran (PL, Mitsubishi Lancer EVO IX) + 1:25,6 min
4. Basso – Dotta (I, Fiat Punto Abarth S2000) + 2:49,1 min
5. Dytko T. – Dytko P. (PL, Mitsubishi Lancer EVO VIII) + 4:04,8 min
6. Czopik – Wronski (PL, Mitsubishi Lancer EVO IX) + 4:13,6 min
7. Kuchar – Gerber (PL, Subaru Impreza STi N12) + 4:25,9 min
8. Lubiak – Wislawski (PL, Mitsubishi Lancer EVO IX) + 4:40,4 min
42. Belgium Ypres Westhoek Rally (Belgie, Ieper, 23. – 25. června 2006)
1.Basso – Dotta (I, Fiat Punto Abarth S2000)
2.Princen – Chevaillier (B, Renault Clio S1600) + 50,6 s
3.Cols – Godde (B, Mitsubishi Lancer EVO IX) + 55,5 s
4.Loix – Buysmans (B, Citroen C2 S1600) + 1:54,5 min
5.Casier – Miclotte (B, Renault Clio S1600) + 2:20,4 min
7.Garcia Ojeda – Barrabes (E, Peugeot 206 S1600) + 5:22,0 min
8.Colsoul B. – Colsoul T. (B, Mitsubishi Lancer EVO IX) + 5:42,2 min
Průběžné pořadí ME v rally jezdců po 4 závodech:
1. Basso 25, 2. Andreucci, Kuzaj 10, 4. Cantamessa, Isik, Svedlund, Princen 8, 8. Sottile, Kazaz, Solowow, Cols 6, 12. Dalavilla, Dinc, Loix 5, 15. Ratiglia, Cukurova, Dytko T., Casier 4, 19.Perego, Iliev, Czopik, Aava 3, 23. Colombini, Unal, Kuchar, Ojeda 2, 27. Ricci,Avci, Lubiak, Colsoul B. 1 bod.
Roman ORDELT
tiskový mluvčí
Barum rally Zlín
|