Tomáš Hrdinka skutečně OTEVŘENĚ k tisková zpráva
Polemika na téma poněkud nepovedené Rallye Šumava 2004 pokračuje. Manager a dřívější úspěšný závodník Tomáš Hrdinka takto otevřeným dopisem odpověl Generálnímu sekretáři FASu Ing. Radovanu Novákovi na jeho dopis, ve kterém vyjadřuje své výhrady k prohlášením Hrdinky, manažera týmu Styllex Tuning Prosport k organizaci Mogul Šumava Rally. Dodejme, že přečtení odpovědi je skutečně poučné a OTEVŘENĚ se v ní hovoří o řadě problémů, s nimiž bojuje náš motoristický sport.
Pan Ing. Radovan Novák Generální sekretář Autoklub České republiky Federace automobilového sportu AČR Opletalova 29 110 00 PRAHA 1
Vážený příteli,
Na Váš dopis musím reagovat. Snažíte se z nás, aktivních účastníků rallye udělat ty, kteří tomuto, jak sám píšete, krásnému sportu škodí. A to jenom proto, že jsme si dovolili nazývat věci pravými jmény, že jsme si dovolili kritizovat vážené činovníky FASu. Vaše formulace mě velmi připomíná to soudružské „a komu tím prospěješ…?“. Ale je poněkud jiná doba a i vysocí funkcionáři AČR a FASu by si měli konečně zvykat na to, že je ústavou tohoto státu zaručena svoboda slova, svoboda názoru a svoboda projevu. Myslím, že tomuto sportu mnohem víc škodí nabubřelí a nekompetentní činovníci typu s. Pospíšila a s. Babky, než bouřlivá mediální kritika jedné zpackané soutěže.
Pane inženýre, Vás jsem vždy považoval za člověka, který tomuto sportu rozumí, který má bohaté zkušenosti z domova i ze světa, který vystupuje, na rozdíl od jiných vašich kolegů, jako opravdový gentleman s přirozenou autoritou. Proto Vás žádám, nenechte se zatáhnout do marastu polopravd a lží!
Kritika ředitelství Rallye Šumava Mogul byla naprosto oprávněná a občas padající silná slova byla naprosto adekvátní vzniklé situaci. Ředitel Pospíšil dlouho před soutěží avizoval, že v případě sněhu a náledí budou pneumatiky s nízkými hřeby povoleny. Vzhledem k tomu, že meteorologie jako věda pokročila a odborníci jsou schopni Vám poskytnout velmi pravděpodobný vývoj počasí dlouho dopředu, bylo všem jasné, že se Šumava pojede za výrazně zhoršených povětrnostních podmínek. Proto většina špičkových jezdců a týmů zakoupila drahé zimní pneumatiky s nízkými hřeby. Měli z úst ředitele soutěže potvrzeno, že je mohou v případě potřeby použít… Kalamita přesně podle předpovědi přišla a podmínky na sobotních rychlostních zkouškách byly jednoznačně na pneumatiky s hřeby. To se vědělo již během seznamovacích jízd dávno před startem soutěže!!! Jistě víte, že všichni přední jezdci s vozy kategorie WRC mají své „špióny“, kteří těsně před uzavřením rychlostní zkoušky kontrolují situaci na trati. Jde na prvním místě o bezpečnost jezdců a diváků! A ti hlásili zcela jednoznačně: led a sníh!!!
Ale pan Pospíšil ve funkci ředitele soutěže lhal jezdcům a představitelům týmů do očí! Řekl, že má jiné informace a hřebíky nepovolil. Ty jiné informace byly naprosto smyšlené a celá akce byla namířena proti jezdcům a týmům s vozy WRC, kteří jsou trnem v oku některým výše zmíněným činovníkům FASu… Jak mohl zakázat použití pneumatik s hroty deset hodin před startem druhé etapy? Je jasnovidec? Očekával snad náhlou oblevu a prudké oteplení? V diskusích s jezdci argumentoval poznatky „svých“ špiónů, kteří trať kontrolovali. Kdo jsou ti „jeho“ špióni? Proč neřekne jejich jména? A kde vůbec jezdili, když údajné „jejich“ poznatky se diametrálně lišily od těch, které měli jezdci k dispozici od svých zkušených předjezdců… Nebo snad budete pochybovat o soudnosti bývalých soutěžních jezdců a navigátorů, kteří v roli předjezdců, neboli špiónů pro přední týmy pracují? Přítomné sportovní komisaře nezajímala bezpečnost a sportovní úroveň podniku??? Asi ne, z kanceláře se náročná rallye řídí mnohem pohodlněji, než přímo z mrazivého terénu…
Jen se stručně zmíním o něčem, o čem Vy jistě dobře víte. Moderní soutěžní vozy kategorie WRC jsou špičkové speciály stavěné vyloženě pro rallye. Aktivní diferenciály dokáží řešit v tisícinách sekundy aktuální situaci. Vůz WRC musí jet na sněhu, nebo na ledě na pneumatikách s hřeby proto, aby kola zabírala, nějak zabírala… Pokud jen a jen kloužou, počítač si neví s danou situaci rady, neumí ji řešit a vozidlo je zcela neovladatelné. Jezdec může jet za takových podmínek s vozem WRC třeba krokem, ale i tak je to nebezpečné, minimálně pro samotný vůz. Při jakékoliv chybičce ohrožuje nejen drahou techniku, ale hlavně samotnou posádku a diváky na tratích rychlostních zkoušek. Obecně je vůz této kategorie technicky natolik dokonalý, že je v rukou zkušeného pilota velmi bezpečným soutěžním náčiním. Ale musí být provozován za určitých podmínek. Pokud budete mít zájem poznat vrcholnou techniku WRC na vlastní kůži, rádi Vás uvítáme při testování a Roman Kresta Vás osobně s vozem WRC seznámí a sveze. Jak jistě víte, i president F.I.A., pan Max Mosley několikrát možnost svezení se v soutěžním voze využil a jak sám přiznal, dovede si teď mnohem lépe představit, o čem to je…
Vraťme se ale ke zpackané Šumavě. Vyrojily se spekulace o tom, zda vůbec pneumatiky s hřeby povoleny byly. Resp. se hovoří v kuloárech o výjimce, která platila jen pro rychlostní zkoušky, nikoliv pro běžné komunikace. Absurdní! Nehledě na to, že jsem přesvědčen o tom, že nízké hřeby vozovku nepoškodí, pokud je to pravda, pak pan ředitel Pospíšil si snad dělal ze všech blázny dlouho před soutěží! Pokud je to tak, musel vědět, že mluvit o hřebících je naprosto zbytečné a řada týmů nemusela utrácet dosti vysoké částky za speciální pneumatiky. Pak se nemůžete divit silným slovům a projevům spravedlivého hněvu… Jsem si jistý, že šlo všechno zařídit bez jakýchkoliv problémů a průtahů a že vinu na tom všem má jen a jen ředitelství rallye. Rakušané jsou známí silným ekologickým hnutím a cítěním. Přesto s hřebíky nedělají problém. A jak mohli Vaši kolegové při Jänner Rallye v lednu vidět, spojovací etapy byly prosoleny, nebo suché a jízda soutěžních vozů s pneumatiky s hřeby po těchto veřejných komunikacích nikomu nevadila.
Rakušané také rychle pochopili situaci a operativně se přizpůsobili. Na rozdíl od našich funkcionářů dobře ví, co diváky zajímá, co je tím „pravým ořechovým“ automobilových soutěží. Vrcholná kategorie WRC. Proto se raději rychle zřekli pochybného nízkého statutu ME a vše mohlo probíhat bez problémů. Sám dobře víte, jak v posledních létech mistrovství Evropy vypadá. Dva tři stálí účastníci, kteří startují stejně jen v soutěžích s nejvyšším koeficientem. To pánové Pospíšil a Babka nevědí? Koho na Šumavě čekali? O co jim šlo? Mohli, stejně jako organizátoři v Rakousku, odřeknou statut ME a jet parádní soutěž našeho mezinárodního mistrovství. Vše by mohlo probíhat bez zbytečných problémů. Pokud je mi známo, tak mezi skupinou A8 a „ostatními“ není žádná hodinová pausa předepsána a F.I.A. o nějakých „opatřeních“ mluvila jen v souvislosti s koeficienty 20 a 10. Zřejmě chtěl být zase někdo papežštější než sám papež… Typická česká vlastnost. Tím vznikla situace, kdy vozy skupiny A8 startovaly v sobotu za zcela jiných klimatických podmínek, než vozy skupiny N. A zcela zbytečně. Navíc vzniklé situaci pořadatelé napomáhali úpravami povrchu vozovek před startem vozů skupiny N. Na čí pokyn??? Nebo jsou snad i tyto informace mylné? Svědci slepí?
Jste vrcholným orgánem českého automobilového sportu a Vaší pýchou by měl být právě náš šampionát v rallye! Jeden z nejlepších, nebo možná nejlepší národní šampionát na světě! Máme mistrovství, které nám upřímně závidí Italové, Francouzi, Němci, Rakušané, Poláci a většina dalších zemí Evropy. A to díky těm, kteří dokázali vybudovat profesionálně fungující týmy se špičkovou technikou a zázemím. A my všichni máme pocit, že snahou naší federace je tento skvělý šampionát co nejrychleji degradovat, zlikvidovat a srovnat na úroveň soutěží třeba na Slovensku, v Rumunsku, v Bulharsku atd. A já se ptám PROČ??? My sledujeme veškeré dění ve F.I.A. a Mezinárodní automobilová federace žádná omezení ani příkazy národním federacím ohledně národních šampionátů nedala! O co Vám tedy jde?
Pane inženýre, nebylo by lepší místo „napomínání“ oprávněných kritiků raději zamést před vlastním prahem? Předně by bylo dobré, kdyby jste konečně našli cestu k nám, k týmům a jezdcům a dokázali diskutovat o všech problémech tohoto sportu. Bylo by to jak ku prospěchu automobilových soutěží, tak ku prospěchu partnerů, sponzorů a všech zainteresovaných stran. Ale hlavně ku prospěchu diváků a bezpečnosti! Pan ředitel Rallye Šumava by měl přestat vyhrožovat odvážným a oprávněným kritikům a uvědomit si, že novinář v demokratické společnosti má zcela jiné povinnosti, než v éře Husáka, nebo Gottwalda! Vy, jako vrcholný orgán našeho automobilového sportu, zvažte, co Vám přináší takové figurky, jako všichni ti Pospíšilové a Babkové… Výsměch, pohrdání… A to rozhodně není dobré a na vině nejsou ani jezdci, ani manažeři, ani diváci… Nebylo by na místě, poohlédnout se po nových a seriózních činovnících, kteří nebudou dělat tomuto sportu a naší federaci svým chováním a jednáním ostudu?
S úctou
Tomáš Hrdinka Manager týmu Styllex Tuning Prosport
26. dubna 2004
ilustrační foto Jiří Rohlena a Pavel Kacerovský
|